Tämä voi johtua useista syistä:

  1. Tarkista ensin Maventasta onko lasku lähetetty onnistuneesti. Voit tarkistaa laskun tilan Maventaan kirjautumisen jälkeen kohdasta Asetukset -> Lähetetyt laskut -> Tila. Mikäli tilan kohdalla on Lähetetty, on lasku lähetetty Maventan toimesta onnistuneesti eteenpäin. Mikäli tilan kohdalla on Virhe, ei laskua ole lähetetty eteenpäin, ja virheen syy tulee korjata ennen laskun lähetystä uudelleen. Löydät lisätietoa syistä lähetyksen epäonnistumiselle täältä. Jos laskua ei löydy Maventasta, se ei ole välittynyt laskutusohjelmasta Maventaan. Tällöin ole yhteydessä laskutusohjelman tukeen.

  2. Mikäli lasku on lähetetty onnistuneesti, tarkista lähetystapa ja lue seuraavat ohjeet:

Jos lasku on lähetetty verkkolaskuna, mutta vastaanottaja ei ole saanut laskua:

  • on vastaanottajalle annettu mahdollisesti virheellinen tai puutteellinen osoite, jolloin lasku on ohjautunut yrityksen muuhun aktiiviseen osoitteeseen.
  • jos olet antanut vastaanottajalle pelkän y-tunnuksen tai OVT-tunnuksen, hakee Maventa verkkolaskuosoitteistosta aktiivisia osoitteita tämän perusteella. Tällöin jos vastaanottajalla on useampi osoite aktiivisena esimerkiksi operaattorivaihdoksen takia, voi lasku päätyä muuhunkin osoitteeseen kuin mihin olisit sen halunnut päätyvän. Laskun pakottaminen tiettyyn osoitteeseen (vaikka osoitteita olisi useita) onnistuu ainoastaan antamalla laskutusohjelmassa vastaanottajalle sekä OVT- että operaattoritunnuksen. Tässä tilanteessa sinun kannattaa tarkistaa vielä vastaanottajalta käytössä oleva osoite, ja tarkistaa tukemme avustuksella mihin osoitteeseen lähettämäsi lasku on siirretty.
  • jos olet antanut vastaanottajalle sekä OVT-tunnuksen että operaattoritunnuksen, lasku on voinut jäädä jumiin myös vastaanottajan oman operaattorin päässä, jolloin lasku ei ole päätynyt vastaanottajan laskutusohjelmaan asti. Tällöin vastaanottajan tulisi olla yhteydessä omaan operaattoriinsa.

Jos lasku on lähetetty sähköpostitse mutta vastaanottaja ei ole saanut laskua:

  • tarkista vastaanottajan sähköpostiosoitteen oikeellisuus. Mikäli osoite on väärin, voit lähettää laskun uudelleen oikeaan osoitteeseen “Lähetä lasku uudelleen” painikkeesta.
  • mikäli sähköpostiosoite on oikein, mutta vastaanottaja ei ole saanut laskua, on kyseisen vastaanottajan sähköpostipalvelin saattanut estää viestin perillepääsyn. Tällöin vastaanottajan tulisi tarkistaa roskapostikansio sekä suodatinasetukset sähköpostipalvelimen kanssa.
  • suosittelemme myös, että Maventan osoite (noreply@mail.maventa.com) merkitään vastaanottajan sähköpostiin tunnettuihin kontakteihin.

Jos lasku on lähetetty paperisena mutta vastaanottaja ei ole saanut laskua:

  • kirje ole luultavasti vielä päätynyt vielä perille. Kaiken kirjepostin jakelun hoitaa Posti, eikä yksittäisiä lähetyksiä voi seurata. Postin mukaan 1. luokan kirjeet jaetaan vastaanottajille pääsääntöisesti postitusta seuraavana arkipäivänä ja 2. luokan kirjeet jaetaan vastaanottajille pääsääntöisesti toisena arkipäivänä postituksesta. Otathan huomioon jakeluun vaikuttavat arkipyhät sekä muut postin viivästykset.
  • lasku on mahdollisesti hukkunut postin jakelussa. Mikäli lähetyksestä on jo kauan, on mahdollista että posti ei ole saanut jaettua kirjettä oikeaan osoitteeseen.
  • vastaanottajan osoite on tuntematon, ja kirje on palautettu kuoressa näkyvään lähettäjän osoitteeseen. Mikäli lähettäjän osoite ei ole näkyvillä, kirje tuhotaan postin toimesta.


Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.