Laskuttajailmoituksella kerrotaan kuluttaja-asiakkaalle se, että yrityksesi tarjoaa e-laskua. Kuluttajalaskutuksen tärkeimpiä osia ovat laskuttajailmoitus ja vastaanottoilmoitus. 

Laskuttajailmoitukset lähetetään kaikkiin e-laskupalvelua tarjoaviin pankkeihin. Maksaja näkee tiedon omassa verkkopankissaan ja voi sitä kautta tehdä e-laskutilauksen yritykseltäsi. Tästä tilauksesta pankki muodostaa vastaanottoilmoituksen, jonka laskuttaja noutaa tiedostomuotoisena.
Yrityksellä tulee olla sopimus e-laskujen ja suoramaksujen lähettämisestä pankkinsa kanssa.

Laskuttajailmoitus tehdään ohjelmallisesti. Mikäli yritykselläsi ei ole ohjelmaa, jolla voit muodostaa sen, voit käyttää Finanssialan Keskusliiton (FKL):n työkalua. Löydät työkalun sekä ohjeet kohdasta Hyödyllisiä linkkejä.



 Alla olevassa talukossa on kuluttajalaskutuksen sanomien eri tyypit ja missä tilanteissa eri sanomia tulee käyttää.

 ADDCHANGEDELETE

SI-sanoma eli SENDERINFO = laskuttajailmoitus

Yrityksen lähettämä ilmoitus kuluttajalaskutus mahdollisuudesta
Laskuttajailmoituksia tulee lähettää ADD-tyyppisenä yksi jokaiseen pankkiin. Kun laskuttajailmoitukset on lähetetty onnistuneesti pankkeihin, kuluttaja-asiakas voi käydä valitsemassa yrityksen laskuttajakseen. CHANGE-tyyppinen laskuttajailmoitus tulee lähettää, mikäli laskuttajailmoitukset ovat jo voimassa, mutta sanoman sisältöä halutaan muuttaa. Tällaisia tilanteita on esimerkisi tilinumeron tai välittäjäpankin vaihtuminen.Mikäli laskuttajailmoitus halutaan poistaa kokonaan, tulee lähettää DELETE-tyyppinen sanoma. Poistosanoma lopettaa myös kaikki laskuttajailmoitukseen liittyvät kuluttajasopimukset.

RI-sanoma eli RECEIVERINFO = vastaanottoilmoitus

Ilmoitus kuluttajasopimuksesta

 

Vastaanottoilmoitukset muodostuvat ADD-tyyppisenä, kun kuluttaja-asiakas käy verkkopankista tai pankkikonttorissa valitsemassa yrityksen laskuttajakseen. RI-sanoma on ilmoitus kuluttajasopimuksesta.

 

Vastaanottoilmoituksen CHANGE-sanoma on kuluttajan tietojen muuttamista varten. 

Vastaanottoilmoituksen DELETE-sanoma muodostuu, kun kuluttaja-asiakas on poistanut sopimuksen.


Yrityksen on myös mahdollista lähettää RP-sanoma eli Receiver Proposal = vastaanottoehdotus kuluttajalle. RP-sanomaa käytetään, kun yritys kysyy kuluttajan verkkolaskuosoitetta ennen verkkolaskujen lähettämistä. Kun kuluttaja hyväksyy ehdotuksen, RI-viesti lähetetään yritykselle. RP-viesti on tapa saada enemmän kuluttajia ottamaan verkkolasku käyttöön. RP-sanoma näkyy kuluttajan verkkopankissa 30 päivää jonka jälkeen se poistuu näkyvistä. 

 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.