Useimmin kysyttyjen kysymysten aihealueet

  1. Yleistä
  2. Kirjautumistunnukset ja kirjautuminen
  3. Autentikaattori

1. Yleistä
Milloin ja miksi kirjautumistapa on muuttunut? Missä tästä on tiedotettu?

Milloin: Uusi kaksivaiheinen kirjautumistapa on astunut voimaan 5. lokakuuta 2020 Maventan kirjautumissivulla. Tätä ennen muutos on ollut jo jonkin aikaa toiminnassa ja testattavissa Maventan testiympäristössä.

Miksi: Aiemmin käytössä olleen kirjautumistavan ja siinä sähköpostitse lähetettävän vahvistuskoodin ei katsottu olevan sellaisenaan tarpeeksi tietoturvallinen ja toimiva vahvistustapa. Uudistuksen myötä kirjautumisesta on tullut tietoturvallisempi. 

Missä tiedotettu: Ennen kirjautumistavan uudistumista Maventan käyttöliittymän kirjautumissivuilla on ollut tiedotteet tulevasta muutoksesta ja sen ajankohdasta. Muutoksen astuttua voimaan kirjautumissivuilta on löytynyt tiedote tapahtuneesta muutoksesta sekä ohjeet uuden kaksivaiheisen kirjautumisen määrittämiseen: 

Lisäksi uudistuksesta on tiedotettu Maventan ohjelmistokumppaneita ja suora-asiakkaita sähköpostitse syyskuussa.

2. Kirjautumistunnukset ja kirjautuminen

Olen vaihtanut Maventan kirjautumistunnusten salasanan mutta en pääse silti kirjautumaan sisään, miten toimin?

Tarkistathan, että olet pyytänyt salasanasi vaihdon Maventan kirjautumissivun kautta (secure.maventa.com/login) kohdasta ‘Unohditko salasanasi?’. Tämän jälkeen sinulle pitäisi tulla sähköpostiisi ohjeet ja linkki salasanan vaihtoa varten.

Miten saan palautettua/muutettua Maventan kirjautumistunnusten salasanan?

Voit pyytää uuden salasanan Maventan kirjautumissivulta (secure.maventa.com/login) kohdasta ‘Unohditko salasanasi?’.

Pyysin salasanan vaihtoa mutta en saanut sähköpostia/linkkiä salasanan vaihtoon, mistä tämä johtuu?

On mahdollista, että olet kirjautumisen yhteydessä ohjautunut jollekin toiselle sivustolla ja siitä syystä et ole saanut salasanan vaihto-ohjeita sähköpostiisi.

Tarkistathan siis vielä, että teit salasanan päivityspyynnön varmasti suoraan Maventan kirjautumissivun kautta (secure.maventa.com/login) kohdasta ‘Unohditko salasanasi?’.

Mikäli olet tehnyt pyynnön Maventan kirjautumissivulta ja et ole silti saanut sähköpostia, olethan yhteydessä asiakastukeemme joko tukiportaalimme chat-palvelumme kautta (ma-pe klo 9-16) tai sähköpostilla osoitteeseen support@maventa.com.

En muista/tiedä Maventan käyttäjätunnustani, miten toimin?

Voit pyytää Maventa-tilinne mahdollista toista pääkäyttäjää katsomaan millä sähköpostilla tunnuksesi on luotu. Kun tiedät mikä sähköpostisi on käytössä, voit pyytää uuden salasanan Maventan kirjautumissivulta (secure.maventa.com/login) kohdasta ‘Unohditko salasanasi?’, jonka jälkeen saat sähköpostiisi salasanan vaihto-ohjeet.

Mikäli olet tilinne ainut käyttäjä, olethan yhteydessä asiakastukeemme joko chat-palvelumme kautta (ma-pe klo 9-16) tai sähköpostilla osoitteeseen support@maventa.com niin autamme sinua tunnustesi kanssa.

Yritin kirjautua Maventaan, mutta saan virheviestin: “Käyttö estetty. Maventa ei ole käytettävissä sovelluskäytön vuoksi.”, miten toimin?

Tässä tapauksessa olet ohjautunut kirjautumisen yhteydessä toiselle sivustolle, etkä pääse enää tästä suoraan eteenpäin. Toimi siis seuraavasti:

  1. Mene osoitteeseen https://connect.visma.com/ ja kirjaudu ulos.
  2. Yritä kirjautua uudestaan Maventaan osoitteessa: secure.maventa.com/login
  3. Syötä käyttäjätunnuksesi sähköpostiosoite > Seuraava
  4. Syötä sähköpostiosoitteesi ja salasanasi > Jatka
  5. Syötä 6-numeroinen vahvistuskoodi > Kirjaudu sisään.

Yritin kirjautua Maventaan useamman kerran ja tili meni lukkoon enkä pääse enää kirjautumaan. Miten toimin?

Tili lukittuu useamman peräkkäisen väärillä tunnuksilla tehtävän kirjautumisyrityksen jälkeen. Mikäli kirjautumistunnuksesi on ollut oikein ja näin tapahtuu, lähtee sinulle kirjautumistunnuksesi sähköpostiosoitteeseen lukituksesta ilmoitus. Ilmoituksessa olevan Avaa tunnus heti-linkkiä klikkaamalla pääset jälleen kirjautumaan sisään normaalisti.

Yritykseni työntekijöillä on ollut käytössä yhteinen käyttäjätunnus Maventaan eivätkä kaikki käyttäjämme pääse nyt kirjautumaan. Miten meidän tulisi toimia?

Uudistuneen kirjautumiskäytännön myötä useampi henkilö ei voi enää jatkossa käyttää samaa yhteistä käyttäjätunnusta Maventan käyttöliittymään kirjautumisessa.

Jatkossa jokaisella käyttäjällä tulee olla oma henkilökohtainen tunnus, sekä omalle tietokoneelle tai puhelimelle asennettava käyttäjäkohtainen autentikaattori-sovellus.

Jotta saat lisättyä uudet käyttäjätunnukset yhdelle tai useammalle Maventa-tilille, tulee sinun ensin määrittää yhteiselle käyttäjätunnuksellenne kaksivaiheinen kirjautuminen ja lisätä sitten käyttäjät kirjautumisen jälkeen tilille.

  1. Siirry siis kirjautumaan Maventa-tilille normaalisti yhteistunnuksella, ja määritä kaksivaiheinen kirjautuminen näiden ohjeiden mukaisesti: Ohje uuteen sisäänkirjautumiseen
  2. Kun olet päässyt kirjautumaan tilille pääset lisäämään käyttäjät tilin asetuksista:
    Jos Maventa-tilejä on yksi, voi käyttäjät lisätä tilin asetuksista kohdasta Asetukset -> Yrityksen asetukset -> Käyttäjät -> Lisää käyttäjä.
  3. Jos Maventa-tilejä on useampi, voit lisätä uusia käyttäjiä usealle tai kaikille hallinnoimisillesi tileille kohdasta Asetukset -> Yrityksen asetukset -> Käyttäjät -> Lisää käyttäjä > Lisää yrityksiä.

    Löydät yksityiskohtaisemmat ohjeet käyttäjien lisäykselle täältä:
    Yhteiset käyttäjätunnukset korvataan henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla 

Voimmeko käyttää yhteiskäyttäjää jatkossakin? 

Yhteiskäyttäjätunnuksen voi jatkossakin antaa olla Maventa-tilillä ja tarvittaessa sen voi lisätä myös uusille tileille. Tällöin käyttäjätunnusta voi käyttää esimerkiksi Maventan ja laskutusohjelmiston välistä API-kytköstä varten jolloin kytkös ei ole yksittäisen henkilön käyttäjätunnuksen takana. 

Maventaan kirjautumisessa yhteiskäyttäjätunnusta voi kuitenkin käyttää vain yksi henkilö. Mikäli useammalla henkilöllä tulee olla pääsy tilille/tileille, tulee jokaisella käyttäjällä olla kirjautumistunnuksina omat henkilökohtaiset sähköpostiosoitteet.

Maksaako käyttäjätunnusten lisääminen Maventaan jotain?

Käyttäjätunnusten lisääminen tileille ei maksa mitään, joten niitä voi lisätä ilmaiseksi tarvittavan määrän suoraan tilien asetuksista.

Miten voin lisätä yhden käyttäjätunnuksen useammalle yritystilille?

Jos Maventa-tilejä on useampi, voit lisätä uusia käyttäjiä tietyille tai kaikille hallinnoimillesi tileille kohdasta Asetukset -> Yrityksen asetukset -> Käyttäjät -> Lisää käyttäjä > Lisää yrityksiä.

Löydät yksityiskohtaisemmat ohjeet käyttäjien lisäykselle täältä:
Yhteiset käyttäjätunnukset korvataan henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla 

3. Autentikaattori:

Mikä on autentikaattori ja mihin sen voi ladata?

Autentikaattori on sovellus joka luo kertakäyttöisiä aikarajoitettuja avainkoodeja. Autentikaattori-sovelluksen avainkoodeja käytetään kaksivaiheisessa tunnistautumisessa palveluun kirjautuvan käyttäjän oikeellisuuden vahvistamiseksi.
Autentikaattori liitetään Maventan kirjautumiseen ensimmäisen kirjautumiskerran yhteydessä, joko skannaamalla QR-koodi, tai syöttämällä manuaalinen koodi sovellukseen. Tämän jälkeen sovellus antaa sinulle 6-numeroisen koodin käytettäväksi kirjautumiseen.

Autentikaattorin voit ladata joko älypuhelimellesi tai tietokoneellesi.

Täytyykö minun maksaa autentikaattorista?

Useimmat autentikaattori-sovellukset jotka tukevat kaksivaiheista tunnistautumista ovat maksuttomia kaikille (esim. Google Authenticator), eli maksuttoman sovelluksen lataamalla sinulle ei aiheudu tästä mitään lisäkuluja.

Voinko ladata autentikaattorin muualle kuin puhelimeen?

Autentikaattori -sovelluksen voit asentaa myös tietokoneellesi, esimerkkinä OTP Manager -sovellus.

Toinen vaihtoehto on myös ladata autentikaattori selaimen lisäosaksi.

Autentikaattorin asennus tietokoneelle ei onnistu, mikä avuksi?

Mikäli olet yrittänyt asentaa autentikaattoria tietokoneelle eikä se onnistu, suosittelemme sinua kokeilemaan toisen autentikaattorin latausta sen sijaan. Kaikki eri palveluntarjoajien autentikaattorit eivät välttämättä toimi kaikissa käyttöjärjestelmissä.

Jos olet kokeillut useamman eri autentikaattorin asennusta tietokoneellesi siinä onnistumatta, suosittelemme sinua kokeilemaan autentikaattorin asennusta sen sijaan selaimeesi lisäosana. Autentikaattorin lataus selaimen lisäosana onnistuu esimerkiksi Chromelle, Firefoxille ja Edgelle (linkit yllä).

Autentikaattorin 6-numeroinen koodi ei toimi. Miten toimin?

HUOM! Otathan huomioon, että kirjautumisen yhteydessä, vaiheessa 2/5, annettu QR-koodi tulee skannata tai laittaa manuaalisesti sovellukseen kaikissa tapauksissa. Kirjautumisen yhteydessä annettu koodi on tarkoitettu nimenomaan Maventaan kirjautumiselle, etkä näinollen pääse muilla kirjautumaan sisään.

Tässä tapauksessa suosittelemme, että tarkistat QR-koodin skannauksen olleen onnistunut sovellukseen. Jos syötit autentikaattoriin koodin manuaalisesti kopioimalla, varmistathan ettei sitä laittaessa mukaan tullut ylimääräisiä merkkejä tai välilyöntejä väliin, vaan se on tismalleen sama kuin annettu koodi. Voit ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä mennä takaisin vaiheeseen 2/5 ja skannata, tai syöttää manuaalisesti koodin tarvittaessa uudelleen.

Autentikaattorin QR-koodilla, tai manuaalisella koodilla aktivoituasi, sovellus antaa sinulle 6-numeroisen koodin. Laittaessasi 6-numeroista koodia sen vaativaan kenttään varmistathan, että laitat koodin ilman välilyöntejä (esim. 123456).

Huomioithan myös, että sovellus päivittää koodia jatkuvasti ja, jos koodi on kerennyt mennä punaiselle, se on vanhentunut ja sinun tulee odottaa seuraavaa numeroyhdistelmää.

Ongelman syy voi olla myös, että Google Authenticator ‑sovelluksen kellonaikaa ei ole synkronoitu oikein. Näin voit asettaa oikean ajan:

1. Avaa Google Authenticator ‑sovelluksen päävalikko Android-laitteella.
2. Valitse Lisää Lisää ja sitten Asetukset ja sitten Koodien aikakorjaus ja sitten Synkronoi nyt.
Seuraavaksi sovellus vahvistaa, että kellonaika on synkronoitu. Sinun pitäisi nyt pystyä kirjautumaan sisään. Synkronointi vaikuttaa vain Google Authenticatorin sisäiseen aikaan. Laitteesi aika- ja päivämääräasetuksia ei muuteta.

Mikäli koodin lisääminen sovellukseen ei onnistu, seuraavaksi voit kokeilla poistaa sovelluksen kokonaan puhelimestasi ja asentaa sen uudelleen, jonka jälkeen voit skannata, tai laittaa koodin manuaalisesti puhelimeesi. Tarvittaessa voit myös kokeilla jonkin toisen autentikaattorin lataamista.

Olen ladannut autentikaattorin, mutta kuusinumeroinen koodi ei toimi. Minulla ei ole hätäkoodia tallessa. Miten toimin?

Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme esimerkiksi tukiportaalimme chat-palvelumme kautta (ma-pe klo 9-16) tai sähköpostitse support@maventa.com, niin lähetämme sinulle uuden hätäkoodin käyttäjätunnuksesi sähköpostiosoitteeseen. Saatuasi hätäkoodin noudata alla olevia ohjeita määrittääkseni autentikaattorin kuusinumeroisen koodin uudelleen:

Olen ladannut autentikaattorin, mutta kuusinumeroinen koodi ei toimi. Minulla on hätäkoodi tallessa. Miten toimin?

HUOM! Samoja ohjeita voit hyödyntää, jos olet esimerkiksi vaihtanut puhelintasi ja olit yhdistänyt kirjautumisesi vanhaan puhelimeen. 

1. Kirjaudu Maventaan (secure.maventa.com/login)
2. 6-numeroisen koodin sijaan, paina *Kokeile toista tapaa*
3. Valitse ”Käytä kertakäyttöinen hätäkoodi” > Kopioi ja liitä kertakäyttöinen hätäkoodisi, jonka sähköpostiisi olet saanut
4.Tallenna seuraava kertakäyttöinen hätäkoodisi, jonka järjestelmä sinulle antaa. Sen jälkeen paina ”Olen kirjoittanut ylös kertakäyttöisen hätäkoodini”
5. Kun olet kirjautuneena Maventassa (jos useita yrityksiä, kirjaudu jonkin yrityksen alle), mene ’Omiin asetuksiin’ ja paina’ Vaihda salasana’ -kohtaa.
6. Tältä sivulta näet kohdan "Voit muokata salasanaasi ja kaksivaiheista kirjautumistasi ’täältä’." > paina ’täältä’ -kohtaa, niin pääset Account Settings -sivulle.
7. Ollessasi Account Settings -sivulla paina ”Ota kaksivaiheinen vahvistus pois käytöstä” (Disable Two-step verification) > Jatka
8. Paina ”Kadotin puhelimeni” (Lost my phone) > Viimein kirjoita kertakäyttöinen hätäkoodisi, jonka tallensit kohdassa 4.
9. Kun olet onnistuneesti poistanut käytöstä kaksivaiheisen tunnistautumisen, paina ”Ota käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen” (Enable Two-step verification) > Laita käyttäjätunnuksesi salasana allekirjoitukseksi > Jatka
10. Nyt normaali kaksivaiheisen tunnistautumisen asennus alkaa > Jatka
11. Skannaa QR-koodi, tai laita koodi manuaalisesti > Jatka
12. Laita ensimmäinen 6-numeroinen koodi, jonka sovellus antaa > Jatka
13. Järjestelmä antaa kertakäyttöisen hätäkoodin, joka tulee tallentaa johonkin turvalliseen paikkaan. Mikäli jatkossa tulee ongelmia kirjautua 6-numeroisen koodin kanssa, voit käyttää nyt tallentamaasi hätäkoodia kirjautumisessa.


Voiko samaa hätäkoodia käyttää jokaisessa kirjautumisessa?

Hätäkoodin voi käyttää vain kerran, yhteen kirjautumiseen. Se on tarkoitettu käytettäväksi niissä tilanteissa, kun muu kirjautumistapa ei ole mahdollinen (esimerkiksi tapauksessa, jossa puhelimesi häviää, mutta on tarve kuitenkin päästä Maventa-tilille).

Mikäli joudut hätäkoodisi käyttämään, saat uuden sellaisen Maventan järjestelmän kautta, joka tulee ehdottomasti tallentaa turvalliseen paikkaan uutta hätätapausta varten.

Pitääkö kuusinumeroinen koodi syöttää jokaisella kirjautumiskerralla?

Autentikaattoria ja sen kuusinumeroista koodia ei tarvitse käyttää jokaisen kirjautumisen yhteydessä, vaan kirjautuessasi seuraavan kerran Maventaan voit valitan kohdan ‘Muista tämä laite 30 päivää’. Tällöin sinun tarvitsee antaa koodi sisäänkirjautumisen yhteydessä vain 30 päivän välein kirjautuessasi samalla päätelaitteella.

Voinko käyttää autentikaattorin lisäksi jotain muutakin tapaa sisäänkirjautumisessa?

Autentikaattorin lisäksi voit seuraavan kirjautumiskerran yhteydessä ottaa rinnakkaiseen käyttöön tekstiviesti-vahvistukset. Tämä edellyttää että määrität käyttäjätunnuksen asetuksiisi puhelinnumerosi. Tällöin sinulla on mahdollisuus Maventaan kirjautumisen yhteydessä valita autentikaattorin koodin syöttämisen sijaan *Kokeile toista tapaa*, jolloin sinulle aukeaa valikko vaihtoehtoisista kirjautumisen tavoista ja kuusinumeroinen koodi lähetetään sinulle tekstiviestinä.

Näin otan tekstiviesti-tunnistautumisen käyttöön:

  1. Kirjaudu Maventa-tilille
  2. Kun olet kirjautuneena Maventassa (mikäli useampia yrityksiä, valitse niistä yksi jonka alle kirjaudut), mene Omiin asetuksiin ja paina Vaihda salasana -kohtaa.
  3. Sivulta näet, että "Voit muokata salasanaasi ja kaksivaiheista kirjautumistasi ’täältä’." > paina ’täältä’ -kohtaa, niin pääset Account Settings -sivulle.
  4. Kun olet Account Settings -sivulla, scrollaa otsikon 'Tunnistus salasanalla' alle ja valitse kohdasta 'Ota tekstiviesti käyttöön kaikilla rekisteröidyillä laitteilla'
  5. Kirjoita nykyinen Maventan salasanasi > Jatka
  6. Saat kuittauksen "Olet jo ottanut käyttöön tekstiviesti kaksivaiheisessa vahvistuksessa -valinnan. Se käytettävissä kaikilla tilillesi rekisteröidyillä puhelinnumeroilla." > paina valmis ja tekstiviesti tunnistautuminen on käytössäsi.
  7. Seuraavalla sisäänkirjautumisen kerralla saat valinnan 'Kokeile toista tapaa', jossa voit saada 6-numeroisen vahvistuskoodin kännykkääsi tekstiviestillä autentikaattorin sijasta.

Kun haluat kirjautua tekstiviesti-vahvistuksen avulla Maventaan, kirjautumisen yhteydessä valitse *Kokeile toista tapaa* kuusinumeroisen koodin syöttämisen sijasta.

Olen vaihtanut puhelintani ja autentikaattori on yhdistettynä vanhassa puhelimessa. Mitä teen?

HUOM! Voit käyttää näitä ohjeita myös, jos olet esimerkiksi kadottanut puhelimesi.

Jos sinulla on kirjautumisen yhteydessä annettu hätäkoodi tallessa (20 merkkiä), löydät ohjeet kohdasta Olen ladannut autentikaattorin, mutta kuusinumeroinen koodi ei toimi. Minulla on hätäkoodi on tallessa. Mitä teen? 

Mikäli sinulla ei ole hätäkoodia tallessa, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme esimerkiksi tukiportaalimme chat-palvelun kautta (ma-pe klo 9-16) tai sähköpostitse support@maventa.com, niin lähetämme sinulle uuden hätäkoodin käyttäjätunnuksesi sähköpostiosoitteeseen. Saatuasi hätäkoodin noudata ohjeita kohdassa Olen ladannut autentikaattorin, mutta kuusinumeroinen koodi ei toimi. Minulla on hätäkoodi on tallessa. Mitä teen?

Voinko ottaa kokonaan pois käytöstä 2FA tunnistautumisen?

Se ei ole mahdollista. Turvallisuussyistä Maventaan kirjautuminen onnistuu nykyisin ainoastaan ottamalla käyttöön autentikaattorin. Kaksivaiheista tunnistautumista ei ole myöskään mahdollista ohittaa kokonaan.

Voit kuitenkin alun määritykset kertaalleen tehtyäsi valita kirjautumisnäkymässä että käyttämäsi laite muistetaan 30 päivää jonka aikana koodia ei vaadita uudelleen kirjautumiseen. Tämä mahdollistaa sen ettei usein kirjautuvien käyttäjien tarvitse käyttää autentikaattoria jokaisella kerralla kirjautumiseen, vaan salasana ja käyttäjätunnus riittävät.

Kirjautumiskäytäntöä on päätetty muuttaa siksi, että sähköpostitse lähetettävän 2FA-vahvistuskoodin ei ole katsottu olevan sellaisenaan tarpeeksi tietoturvallinen ja toimiva tapa. Sähköpostitse lähetettävien vahvistuskoodien saapuminen vastaanottajalle on ollut esimerkiksi riippuvainen vastaanottajan sähköpostipalvelimen toiminnasta, jolloin kyseinen kirjautuminen ei ole palvellut kaikkia käyttäjiä yhtä hyvin.

Nyt kun autentikaattori on korvannut kyseisen sähköpostitse lähetettävän koodin, ovat samalla poistuneet nämä haasteet. Nykyisin sen sijaan, että sähköpostista käytäisiin erikseen poimimassa vahvistuskoodi, se poimitaan vain autentikaattori-sovelluksesta, joka voi olla asennettuna tietokoneelle, selaimelle lisäosana tai kännykälle.

Alkumääritysten jälkeen varsinainen prosessi pysyy siis hyvin samankaltaisena, eikä varsinaisen kirjautumisprosessin tulisi kestää huomattavasti kauemmin kuin aikaisemminkaan. 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.