SISÄLTÖ


Mikä Maventa on?

Maventa toimii verkkolaskuoperaattorina, eli se välittää laskuja toimittajalta laskun vastaanottajalle sähköisesti. Maventan kautta on mahdollista lähettää verkko-, sähköposti- sekä paperilaskuja vastaanottajan ilmoittamien laskutustietojen mukaisesti. Kauttamme on mahdollista myös vastaanottaa verkkolaskuja, sekä skannauspalvelun kautta myös sähköposti- ja paperilaskut voidaan vastaanottaa sähköisesti.

Maventa ei itsessään toimi talousohjelmistona, mutta on yhdistettävissä sellaiseen. Täältä löydät listauksen kaikista ohjelmistoista, joilla on integraatio, eli ovat suoraan yhdistettävissä Maventan kanssa.Mikäli käyttämäsi ohjelmisto ei löydy listauksesta, lue ihmeessä lisää mahdollisuuksistasi kuitenkin käyttää Maventaa täältä.

Maventa-tiliä voi käyttää myös ilman yhdistettävää talousohjelmistoa, jos haluat vastaanottaa laskuja Maventaan ja hakea ne sieltä manuaalisesti maksettavaksi. Maventassa ei itsessään voi luoda laskuja sillä se toimii operaattorina, mutta sieltä voi lähettää jossain toisessa ohjelmassa luotuja, standardin täyttäviä, XML-verkkolaskuja eteenpäin.

Voiko Maventassa luoda laskuja?

Maventa toimii laskujen välittäjänä eli operaattorina, eikä palvelussa voi suoraan luoda laskuja. Laskut luodaan laskutusohjelmassa (esimerkiksi suositussa Netvisor-palvelussa), josta ne sitten siirretään eteenpäin Maventan välitettäväksi.

Mikä on käyttäjän API-avain ja mitä sillä tehdään?

API-avain on käyttäjäkohtainen tunnisteavain, jonka avulla luot yhteyden laskutusohjelmasi ja Maventa-tilin välille. Kun käyttäjäsi API-avain on syötetty laskutusohjelmaan, Maventa tulkitsee sinut laskun lähettäjäksi kun lasku siirtyy ohjelmistosta Maventaan. Mikäli Maventa-tilin rekisteröiminen onnistuu suoraan taloushallinto-ohjelmistosta, API-avain voi olla syötettynä jo valmiiksi laskutusohjelmistossa. Varmistathan tämän kuitenkin vielä laskutusohjelmistosi tuesta.

Mikäli rekisteröityminen on tapahtunut muuta kautta, sinun tulee syöttää käyttäjän API-avain laskutusohjelmaan. Mikäli et ole varma mihin avain tulisi syöttää, olethan yhteydessä laskutusohjelmistosi tukeen. Käyttäjän API-avain löytyy Maventa-tililtä kirjautumisen jälkeen sivun oikean yläkulman Asetukset-linkkiä painamalla. Pääset kirjautumaan Maventaan täältä.

Laskutusyhteyden luomiseksi API-avaimen lisäksi laskutusohjelmaan syötetään UUID-avain, joka on yrityskohtainen ja yhdistää laskutusohjelman ympäristön oikean yrityksen Maventa-tiliin. Tämä löytyy samasta kohtaa Maventasta kuin API-avain. Käyttäjän API-avain on henkilökohtainen, mutta yhden käyttäjän API-avainta voidaan käyttää laskujen välitykseen, vaikka tilillä olisikin useampia ADMIN-käyttäjiä.

Miksi lasku ei lähde verkkolaskuna vaan sähköpostitse tai paperisena?

Maventan reititys toimii niin, että lasku toimitetaan aina ensisijaisesti verkkolaskuna mikäli vastaanottajalle pystytään vahvistamaan verkkolaskuosoite. Jos verkkolaskun lähetys ei onnistu, Maventa lähettää laskun seuraavalla mahdollisella tavalla (sähköpostitse tai postitse). Lue reitityksestä lisää täältä.

Jos tarkoitus oli että lasku lähtee verkkolaskuna, mutta se lähtikin paperisena tai postitse, niin tarkistathan vielä että vastaanottajan verkkolaskuosoite on oikein laskutusohjelmassa. Useimmiten syy verkkolaskun lähetyksen epäonnistumiselle on se että osoite on puutteellinen eikä sen perusteella löydetä julkisia verkkolaskuosoitteita. Voit tarkistaa verkkolaskuosoitteen suoraan vastaanottajalta, tai esimerkiksi verkkolaskuosoitteistosta.

Sinun kannattaa toimia näin:

  • Varmista että laskutusohjelmassa on annettuna sekä vastaanottajan OVT-tunnus että välittäjätunnus. Lasku pakotetaan vastaanottajan verkkolaskuosoitteeseen, jos sekä OVT-tunnus että välittäjätunnus on annettu.
  • Jos olet antanut verkkolaskuosoitteen kokonaisuudessaan laskutusohjelmassa, mutta lasku lähtee silti muulla tavoin, tarkoittaa se sitä etteivät kaikki verkkolaskuosoitteen tiedot siirry laskutusohjelmasta Maventaan. Usein puuttuva tieto saattaa olla välittäjätunnus. Varmistathan siis vielä laskutusohjelmasi tuesta missä kohdassa välitttäjätunnus tulee antaa jotta se siirtyy Maventaan.

Miksi laskun lähettäminen ei onnistu?

Syitä sille että laskua ei voida lähettää verkkolaskuna ovat esimerkiksi:

  • Laskulla on virheellinen verkkolaskuosoite
    → tarkista tiedot verkkolaskuosoitteistosta, korjaa osoite ja lähetä lasku uudelleen
  • Operaattoritieto puuttuu laskulta eikä vastaanottajan tietoja löydy verkkolaskuosoitteistosta tai Maventan reititystiedoista
    → lisää operaattoritieto ja lähetä lasku uudelleen
  • Laskun vastaanottaja käyttää pankkia operaattorinaan ja yrityksesi tilille ei ole aktivoitu pankkiverkkoyhteyttä
    → aktivoi pankkiverkkoyhteys ja lähetä lasku aktivoitumisen jälkeen uudelleen

Yleisimmistä laskuvirheistä ja niiden syistä voit lukea täältä.

Mitä reittejä pitkin Maventan kautta on mahdollista lähettää laskuja? 

Maventan kautta voi lähettää verkko-, sähköposti- ja paperilaskuja. Maventa etsii automaattisesti tehokkaimman reitin vastaanottajalle. Mikäli laskulla oleva verkkolaskuosoite puuttuu tai ei löydy Maventan reititystiedoista, Maventan järjestelmä valitsee automaattisesti vaihtoehtoisen tavan toimittaa lasku. Ensin Maventa etsii verkkolaskuosoitetta vastaanottajalle seuraavasti:

  1. Etsimällä vaihtoehtoista verkkolaskuosoitetta reititystiedoistamme laskulla olevan vastaanottajan Y-tunnuksen perusteella.
  2. Jos tiedoistamme löytyy useita mahdollisia verkkolaskuosoitteita y-tunnuksen perusteella Maventa tutkii seuraavaksi onko jokin osoitteista sellainen, jossa sekä y-tunnus että yrityksen nimi täsmäävät tarkalleen lähettäjän ilmoittamaan vastaanottajan y-tunnukseen ja nimeen.
  3. Jos täsmää, Maventan järjestelmä lähettää laskun sinne
  4. Jos ei, tai jos ei löydy yhtään osoitetta vastaanottajalle, laskua ei voida lähettää verkkolaskuna

Mikäli toimitus verkkolaskuna on ainoa mahdollinen/sallittu toimitustapa (laskulle on annettu sekä OVT-tunnus että operaattoritunnus) lasku joutuu virhetilaan ja asiakkaalle lähtee virheviesti. Muuten laskulle etsitään vaihtoehtoinen toimitustapa, eli:

  1. Sähköpostitse, mikäli vastaanottajalle on annettu sähköpostiosoite laskulla
  2. Postitse, mikäli lähettäjä on ottanut tulostuspalvelun käyttöön ja vastaanottajalle löytyy kaikki tarvittavat osoitetiedot laskulla (katuosoite, postinumero, -toimipaikka, maa)

Verkkolaskut ja sähköpostilaskut toimitetaan perille yleensä muutamassa minuutissa. Palvelimien ollessa ruuhkaisia, voi välitys kestää hieman pidempäänkin. Pankkiverkon kautta laskut toimitetaan viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Tulostuspalveluun lähetetyt laskut siirtyvät Maventasta tulostukseen tulevan yön aikana, jonka jälkeen ne siirtyvät postin jakeluun seuraavana arkipäivänä. Toimitusaika riippuu valitusta kirjeluokasta (huom. koskettaa vain ulkomaan kirjelähetyksiä). Maventan tukemat operaattorit ja niiden tunnukset löydät täältä.

Mistä saan selville vastaanottajan operaattorin ja OVT-tunnuksen?

Mikäli vastaanottaja ei ole ilmoittanut laskutusosoitetta erikseen, voit hakea verkkolaskuosoitetta julkisesta verkkolaskuosoitteistosta. Verkkolaskuosoitteistossa verkkolaskuosoitteella tarkoitetaan OVT-tunnusta ja operaattoritunnus on vastaanottajan verkkolaskuoperaattorin tunnus. Osoitteita voi hakea palvelussa yrityksen nimen ja y-tunnuksen perusteella.

Mistä tiedän onko verkkolaskuni mennyt perille?

Voit tarkistaa laskun tilan Maventa.com -palveluun kirjautumisen jälkeen kohdasta Lähetetyt.

Mikäli laskun toimitus on epäonnistunut, on laskun tilan kohdalla Virheessä. Lisäksi epäonnistuneesta laskulähetyksestä lähetetään lähettäjälle virheviesti, mikäli virheviestit on kytketty päälle Maventan asetuksista seuraavasti: Asetukset > Laskuasetukset > Laskuilmoitukset > Lähetetyt laskut. Muussa tapauksessa lasku on toimitettu onnistuneesti ja lähetystapa näkyy laskun Lähetyskanava-sarakkeessa. Jotkin Maventan ohjelmistokumppanit tuovat laskujen tilatiedot myös laskutusohjelman myynti- ja ostoreskontraan. Lisätietoa tästä saat tarvittaessa taloushallinto-ohjelmasi toimittajalta.

Voinko lähettää laskujen mukana liitetiedostoja?

Voit lähettää liitetiedostoja verkko- ja sähköpostilaskujen mukana. Liitetiedostoja ei toimiteta kun lasku lähetetään pankkiverkon kautta tai paperisena.Löydät lisää tietoa liitteiden lähetyksestä täältä.

Voinko rakentaa FTP-palvelinyhteyden Maventaan?

Maventan laskutusverkkoon ei ole mahdollisuutta rakentaa FTP-palvelinyhteyttä. Mikäli ohjelmistollasi ei ole integraatiota Maventaan, voi integraation rakentaa Maventa API:n kautta. Löydät API-dokumentaatiomme täältä. Mikäli integraation rakentaminen ei ole mahdollista, voit yhdistää laskutusohjelmasi Maventan laskutusverkkoon Maventa Connectorilla.




Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.