Tarvitsetko apua?
Tämä on oikeapaikka

Valitse palveluosio

Kirjautuminen

Autentikaattori

Hätäkoodi

Kaksivaiheinen vahvistaminen

Kirjautuminen

Tekstiviesti-vahvistaminen

Laskujen lähetys ja vastaanotto

Laskun lähettäminen

Laskun vastaanottaminen

Massatulostuspalvelu

Pankkiverkkoyhteys

Huomautus ja perintäpalvelut

PEPPOL verkosto

Skannauspalvelu

Tulostuspalvelu

Virheviestit

Kuluttajalaskutus - B2C

Kuluttajalaskutus - B2C

Maventa-tili

Rekisteröiminen

Testaaminen

Asetukset

Irtisanominen

Maventa-tilin hallinta ja tietosuoja

GDPR

Käyttäjätili

Maventan laskutus

Maventa Connector

Asennus

Laskun lähettäminen

Laskun noutaminen

Virheilmoitukset

Yleistä

Maventa Verkkopalkka

Maventa Verkkopalkka

Integraatiot Maventa

Tunnukset, osoitteet ja API-avaimet

Kuluttajalaskutus - B2C

Maventa Reskontravahti

Maventa Reskontravahti

Maventa Ohjevideot ja sertifiointi

Ohjevideot

Sertifiointi

Tilannehuone

Häiriöt

Ilmoitukset

Poikkeusaukioloajat

Usein kysytyt kysymykset

OVT-tunnus koostuu Suomen verohallinnon tunnuksesta 0037 + yrityksen y-tunnuksesta ilman väliviivaa (8 merkkiä), sekä mahdollisesta tarkenteesta (enintään 5 merkkiä). OVT-tunnuksen avulla tunnistetaan laskun lähettäjä ja vastaanottaja. Jos yritykselläsi ei ole vielä käytössä verkkolaskutusta ja OVT-tunnusta, saat sen helposti käyttöön rekisteröimällä ilmaisen Maventa-tilin täältä. OVT-tunnus luodaan automaattisesti ja se löytyy Maventa-käyttöliittymästä kohdasta Asetukset > Laskujen vastaanotto.

Voit hakea vastaanottajien OVT-tunnuksia julkisesta verkkolaskuosoitteistosta.

Maventa toimii verkkolaskuoperaattorina, eli se välittää laskuja toimittajalta laskun vastaanottajalle sähköisesti. Maventa kautta on mahdollista lähettää verkko-, sähköposti- sekä paperilaskuja vastaanottajan ilmoittamien laskutustietojen mukaisesti.

Maventa ei itsessään toimi talousohjelmistona, mutta on yhdistettävissä sellaiseen. Täältä löydät listauksen kaikista ohjelmistoista, joilla on integraatio, eli ovat suoraan yhdistettävissä Maventan kanssa.
Mikäli käyttämäsi ohjelmisto ei löydy listauksesta, lue ihmeessä lisää mahdollisuuksistasi kuitenkin käyttää Maventaa täältä.

Maventa-tiliä voi käyttää myös ilman yhdistettävää talousohjelmistoa, jos haluat vastaanottaa laskuja Maventaan ja hakea ne sieltä manuaalisesti maksettavaksi. Maventassa ei itsessään voi luoda laskuja sillä se toimii operaattorina, mutta sieltä voi lähettää jossain toisessa ohjelmassa luotuja, standardin täyttäviä, XML-verkkolaskuja eteenpäin.

Verkkolaskuosoite on laskuttajan tai vastaanottajan osoite, jonka avulla verkkolaskut välitetään. Se on verkkolaskun osoite siinä missä postiosoite on perinteisen paperilaskun osoite. Asiakkaan verkkolaskuosoitteen voi tarkistaa verkkolaskuosoitteistosta. Usein verkkolaskuosoitteella tarkoitetaan samaa kuin OVT-tunnuksella, joskin laajassa määritelmässään verkkolaskuosoite kattaa sekä OVT-tunnuksen että operaattoritunnuksen.

Syitä sille että laskua ei voida lähettää verkkolaskuna ovat esimerkiksi:

- Laskulla on virheellinen verkkolaskuosoite → tarkista tiedot verkkolaskuosoitteistosta, korjaa osoite ja lähetä lasku uudelleen
- Operaattoritieto puuttuu laskulta eikä vastaanottajan tietoja löydy verkkolaskuosoitteistosta tai Maventan reititystiedoista → lisää operaattoritieto ja lähetä lasku uudelleen
- Laskun vastaanottaja käyttää pankkia operaattorinaan ja yrityksesi tilille ei ole aktivoitu pankkiverkkoyhteyttä → aktivoi pankkiverkkoyhteys ja lähetä lasku aktivoitumisen jälkeen uudelleen

Yleisimmistä virheviesteistä ja niiden syistä voit lukea täältä. Pääset lukemaan artikkelin kokonaisuudessaan täältä.

API-avain on käyttäjäkohtainen tunnisteavain, jonka avulla luot yhteyden laskutusohjelmasi ja Maventa-tilin välille. Kun käyttäjäsi API-avain on syötetty laskutusohjelmaan, Maventa tulkitsee sinut laskun lähettäjäksi kun lasku siirtyy ohjelmistosta Maventaan. 

Mikäli Maventa-tilin rekisteröiminen onnistuu suoraan taloushallinto-ohjelmistosta, API-avain voi olla syötettynä jo valmiiksi laskutusohjelmistossa. Varmistathan tämän kuitenkin vielä laskutusohjelmistosi tuesta.

Mikäli rekisteröityminen on tapahtunut muuta kautta, sinun tulee syöttää API-avain laskutusohjelmaan. Mikäli et ole varma mihin avain tulisi syöttää, olethan yhteydessä laskutusohjelmistosi tukeen.

API-avain löytyy Maventa-tililtä kirjautumisen jälkeen sivun oikean yläkulman Asetukset-linkkiä painamalla. Pääset kirjautumaan Maventaan täältä.

Laskutusyhteyden luomiseksi API-avaimen lisäksi laskutusohjelmaan syötetään UUID-avain, joka on yrityskohtainen ja yhdistää laskutusohjelman ympäristön oikean yrityksen Maventa-tiliin. Tämä löytyy samasta kohtaa Maventasta kuin API-avain. 

Milloin ja miksi kirjautumistapa on muuttunut? Missä tästä on tiedotettu?
Milloin: Uusi kaksivaiheinen kirjautumistapa on astunut voimaan 5. lokakuuta 2020 Maventan kirjautumissivulla. Tätä ennen muutos on ollut jo jonkin aikaa toiminnassa ja testattavissa Maventan testiympäristössä.
Miksi: Aiemmin käytössä olleen kirjautumistavan ja siinä sähköpostitse lähetettävän vahvistuskoodin ei katsottu olevan sellaisenaan tarpeeksi tietoturvallinen ja toimiva vahvistustapa. Uudistuksen myötä kirjautumisesta on tullut tietoturvallisempi.
Missä tiedotettu: Ennen kirjautumistavan uudistumista Maventan käyttöliittymän kirjautumissivuilla on ollut tiedotteet tulevasta muutoksesta ja sen ajankohdasta. Muutoksen astuttua voimaan kirjautumissivuilta on löytynyt tiedote tapahtuneesta muutoksesta sekä ohjeet uuden kaksivaiheisen kirjautumisen määrittämiseen.

Lisäksi uudistuksesta on tiedotettu Maventan ohjelmistokumppaneita ja suora-asiakkaita sähköpostitse syyskuussa.

Olen vaihtanut Maventan kirjautumistunnusten salasanan, mutta en pääse silti kirjautumaan sisään, miten toimin?
Tarkistathan, että olet pyytänyt salasanasi vaihdon Maventan kirjautumissivun kautta (secure.maventa.com/login) kohdasta ‘Unohditko salasanasi?’. Tämän jälkeen sinulle pitäisi tulla sähköpostiisi ohjeet ja linkki salasanan vaihtoa varten.

Miten saan palautettua/muutettua Maventan kirjautumistunnusten salasanan?
Voit pyytää uuden salasanan Maventan kirjautumissivulta (secure.maventa.com/login) kohdasta ‘Unohditko salasanasi?’. Tarkemmat ohjeet löydät täältä.

Pyysin salasanan vaihtoa, mutta en saanut sähköpostia/linkkiä salasanan vaihtoon. Mistä tämä johtuu?
On mahdollista, että olet kirjautumisen yhteydessä ohjautunut jollekin toiselle sivustolle, ja siitä syystä et ole saanut salasanan vaihto-ohjeita sähköpostiisi. Tarkistathan siis vielä, että teit salasanan päivityspyynnön varmasti suoraan Maventan kirjautumissivun kautta kohdasta ‘Unohditko salasanasi?’.
Mikäli olet tehnyt pyynnön Maventan kirjautumissivulta ja et ole silti saanut sähköpostia, olethan yhteydessä asiakastukeemme joko tukiportaalimme chat-palvelumme kautta (ma-pe klo 9-16) tai sähköpostilla osoitteeseen support@maventa.com.

En muista/tiedä Maventan käyttäjätunnustani, miten toimin?
Voit pyytää Maventa-tilinne mahdollista toista pääkäyttäjää katsomaan millä sähköpostilla tunnuksesi on luotu. Kun tiedät mikä sähköpostisi on käytössä, voit pyytää uuden salasanan Maventan kirjautumissivulta ja tarkemmat ohjeet siihen löydät täältä.
Mikäli olet tilinne ainut käyttäjä, olethan yhteydessä asiakastukeemme, joko chat-palvelumme kautta (ma-pe klo 9-16) tai sähköpostilla osoitteeseen support@maventa.com, niin autamme sinua tunnustesi kanssa.

Yritin kirjautua Maventaan, mutta saan virheviestin: “Käyttö estetty. Maventa ei ole käytettävissä sovelluskäytön vuoksi.”, miten toimin?
Tässä tapauksessa olet ohjautunut kirjautumisen yhteydessä toiselle sivustolle, etkä pääse enää tästä suoraan eteenpäin. Toimi siis seuraavasti:

  1. Mene osoitteeseen https://connect.visma.com/ ja kirjaudu ulos.
  2. Yritä kirjautua uudestaan Maventaan osoitteessa: secure.maventa.com/login
  3. Syötä käyttäjätunnuksesi sähköpostiosoite > Seuraava
  4. Syötä sähköpostiosoitteesi ja salasanasi > Jatka
  5. Syötä 6-numeroinen vahvistuskoodi > Kirjaudu sisään.

Yritin kirjautua Maventaan useamman kerran ja tili meni lukkoon enkä pääse enää kirjautumaan. Miten toimin?
Tili lukittuu useamman peräkkäisen väärillä tunnuksilla tehtävän kirjautumisyrityksen jälkeen. Mikäli kirjautumistunnuksesi on ollut oikein ja näin tapahtuu, lähtee sinulle kirjautumistunnuksesi sähköpostiosoitteeseen lukituksesta ilmoitus. Ilmoituksessa olevan Avaa tunnus heti -linkkiä klikkaamalla pääset jälleen kirjautumaan sisään normaalisti.

Yritykseni työntekijöillä on ollut käytössä yhteinen käyttäjätunnus Maventaan eivätkä kaikki käyttäjämme pääse nyt kirjautumaan. Miten meidän tulisi toimia?
Uudistuneen kirjautumiskäytännön myötä useampi henkilö ei voi enää jatkossa käyttää samaa yhteistä käyttäjätunnusta Maventan käyttöliittymään kirjautumisessa. Jatkossa jokaisella käyttäjällä tulee olla oma henkilökohtainen tunnus, sekä omalle tietokoneelle tai puhelimelle asennettava käyttäjäkohtainen autentikaattori-sovellus.
Jotta saat lisättyä uudet käyttäjätunnukset yhdelle tai useammalle Maventa-tilille, tulee sinun ensin määrittää yhteiselle käyttäjätunnuksellenne kaksivaiheinen kirjautuminen ja lisätä sitten käyttäjät kirjautumisen jälkeen tilille.

  1. Siirry siis kirjautumaan Maventa-tilille normaalisti yhteistunnuksella ja määritä kaksivaiheinen kirjautuminen täältä löytyvien ohjeiden mukaisesti.
  2. Kun olet päässyt kirjautumaan tilille, pääset lisäämään käyttäjät tilin asetuksista. Valitse ensin haluamasi yritys (mikäli useampia), jonka jälkeen valitse yläpalkista Asetukset > Yrityksen asetukset > Käyttäjät ja Lisää käyttäjä.

Yksityiskohtaisemmat ohjeet käyttäjien lisäykselle voit katsoa täältä.

Voimmeko käyttää yhteiskäyttäjää jatkossakin? 
Yhteiskäyttäjätunnuksen voi jatkossakin antaa olla Maventa-tilillä ja tarvittaessa sen voi lisätä myös uusille tileille. Tällöin käyttäjätunnusta voi käyttää esimerkiksi Maventan ja laskutusohjelmiston välistä API-kytköstä varten jolloin kytkös ei ole yksittäisen henkilön käyttäjätunnuksen takana. Maventaan kirjautumisessa yhteiskäyttäjätunnusta voi kuitenkin käyttää vain yksi henkilö.
Mikäli useammalla henkilöllä tulee olla pääsy tilille/tileille, tulee jokaisella käyttäjällä olla kirjautumistunnuksina omat henkilökohtaiset sähköpostiosoitteet.

Maksaako käyttäjätunnusten lisääminen Maventaan jotain?
Käyttäjätunnusten lisääminen tileille ei maksa mitään, joten niitä voi lisätä tarvittavan määrän suoraan tilien asetuksista.

Miten voin lisätä yhden käyttäjätunnuksen useammalle yritystilille?
Jos Maventa-tilejä on useampi, voit lisätä uusia käyttäjiä tietyille tai kaikille hallinnoimillesi tileille kohdasta Asetukset > Yrityksen asetukset > Käyttäjät > ja Lisää käyttäjä > Lisää yrityksiä.
Löydät yksityiskohtaisemmat ohjeet käyttäjien lisäykselle täältä.

Miten muutan käyttäjätunnukseni sähköpostiosoitteen?
Mikäli haluat vaihtaa käyttäjätunnuksesi Maventaan, sinun tulee päivittää sähköpostiosoite käyttäjän omista asetuksista autentikaatio-palveluntarjoajamme sivulla. Ohjeet käyttäjätunnuksen päivittämiseen: 

  1. Kirjaudu Maventaan, ja valitse: Omat Asetukset > Vaihda salasana. Klikkaa linkkiä: Voit muokata salasanaasi ja kaksivaiheista kirjautumista täältä.
  2. Linkki avautuu sivulle (https://accountsettings.connect.visma.com/) jossa voit hallinnoida tilisi tietoja sekä kirjautumisasetuksia. Klikkaa kynä-ikonia sivun oikealla reunalla, niin pääset muuttamaan tietojasi.
  3. Valitse "Muuta sähköpostiosoitetta". Syötä nykyinen salasanasi sekä uusi haluamasi sähköpostiosoite ja valitse "Lähetä vahvistussähköposti". Järjestelmä lähettää vahvistusviestin uuteen sähköpostiosoitteeseen. Sinun tulee avata vahvistussähköpostin linkki jotta uusi sähköpostiosoite aktivoituu. Tämän jälkeen pääset kirjautumaan Maventaan uudella sähköpostiosoitteella. Salasana sekä kaksivaiheisen tunnistautumisen asetukset pysyvät ennallaan.

Mikäli et pääse enää kirjautumaan Maventaan vanhalla sähköpostiosoitteellasi, olethan yhteydessä asiakastukeemme joko tukiportaalimme chat-palvelumme kautta (ma-pe klo 9-16) tai sähköpostilla osoitteeseen support@maventa.com.

Mikäli vastaanottaja ei ole ilmoittanut laskutusosoitetta erikseen, voit hakea verkkolaskuosoitetta julkisesta verkkolaskuosoitteistosta. Verkkolaskuosoitteistossa verkkolaskuosoitteella tarkoitetaan  OVT-tunnusta, ja operaattoritunnus on vastaanottajan verkkolaskuoperaattorin tunnus. Osoitteita voi hakea palvelussa yrityksen nimen ja y-tunnuksen perusteella.

PEPPOL (Pan European Public eProcurement On-Line) on Eurooppalainen verkosto sähköisten dokumenttien välittämiseen. Rekisteröitymällä verkostoon, voit vastaanottaa sähköisiä laskuja kaikilta PEPPOL verkon kautta lähettämään kykeneviltä yrityksiltä.

Rekisteröinnin kautta tieto yrityksesi kyvystä vastaanottaa laskuja PEPPOL verkostossa lisätään myös PEPPOL Directory palveluun http://directory.peppol.eu/. Rekisteröityminen on maksuton, ja laskujen vastaanotto tavallisen hinnaston mukainen. PEPPOL:iin rekisteröityneiden vastaanottajien tietoja voi hakea PEPPOL-hakemistosta osoitteesta https://directory.peppol.eu/public.

PEPPOL:ia käyttävän vastaanottajan osoite voidaan antaa esimerkiksi muodossa: OVT-tunnus: 9908:111111111 Operaattori: PEPPOL

Lisää tietoa PEPPOL:ista löydät täältä.

Kyllä voi, useissa yrityksissä toimitaan juuri tällä tavoin. Käyttäjillä on toki omat käyttäjätunnukset sekä salasanat. Huom! Jos käytetään yhtä API-avainta, kaikki laskut lähtevät kyseisen avaimen haltijan ”nimissä” ja näkyvät Maventan webpalvelussa vain kyseiselle käyttäjälle ja admin-tason käyttäjille.

Voit tarkistaa laskujen tilan Maventa.com-palveluun kirjautumisen jälkeen kohdasta Laskut -> Lähetystapa. Jotkut Maventan taloushallinto-ohjelmistopartnerit tuovat laskujen tilatiedon myös ohjelmistonsa myynti ja ostoreskontraan. Lisää tietoa tästä saat taloushallinto-ohjelmistosi toimittajalta.

Jos laskun lähetys epäonnistuu, lasku menee virhetilaan. Tämän lisäksi laskun lähettäjälle lähetetään ilmoitus virheestä sähköpostitse jos virheilmoitukset on kytketty päälle tilin asetuksista

Aloittaaksesi verkkolaskuttamisen tarvitset vain kaksi asiaa:

1. Maventa verkkolaskutilin jonka voit avata osoitteessa: https://secure.maventa.com/companies/register
2. Taloushallinto-ohjelman joka kykenee lukemaan ja luomaan verkkolaskuja

Tilin avaaminen on maksutonta ja vie n. 10-15 minuuttia. Lisätietoa löydät täältä.

Mikäli laskulla oleva verkkolaskuosoite puuttuu tai ei löydy Maventan reititystiedoista, Maventan järjestelmä valitsee automaattisesti vaihtoehtoisen tavan toimittaa lasku.

Maventa hakee verkkolaskuosoitteita ensin y-tunnuksen perusteella. Mikäli yksiselitteistä verkkolaskuosoitetta ei pystytä vahvistamaan, yritetään laskua lähettää seuraavalla mahdollisella tavalla (ensin sähköpostitse ja lopulta postitse.)

Löydät lisää tietoa reitityksestämme täältä.

Vähintään OVT-tunnus/verkkolaskuosoite tai yrityksen VAT-/Y-tunnus. Suosittelemme kuitenkin aina että verkkolaskuosoite (OVT-tunnus ja operaattoritunnus) annetaan kokonaisuudessaan mikäli se on tiedossa.

Voit lähettää liitetiedostoja verkko- ja sähköpostilaskujen mukana. Liitetiedostoja ei toimiteta kun lasku lähetetään pankkiverkon kautta tai paperisena.
Löydät lisää tietoa liitteiden lähetyksestä täältä.

MAVENTA CUSTOMER CARE

Tavoitat meidät tukiportaalimme chat-palvelussa arkisin ma-pe 9-11 ja 12-14.

Voit myös lähettää meille tukipyynnön täyttämällä tukipyyntölomakkeen tai lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen support@maventa.com.

Palveluaikamme tukipyynnöille on arkisin klo 9.00-16.00.

Puhelin (FI): 010 505 8474 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min) avoinna maanantaista torstaihin poikkeuksellisesti klo 9.00-11.00.

Didn't find what you were looking for?
JS Bin