Tarvitsetko apua?
Tämä on oikeapaikka

Valitse palveluosio

Kirjautuminen

Autentikaattori

Hätäkoodi

Kaksivaiheinen vahvistaminen

Kirjautuminen

Tekstiviesti-vahvistaminen

Useimmin kysytyt kysymykset

Laskujen lähetys ja vastaanotto

Huomautus ja perintäpalvelut

Laskun lähettäminen

Laskun vastaanottaminen

Massatulostuspalvelu

Pankkiverkkoyhteys

PEPPOL verkosto

Skannauspalvelu

Tulostuspalvelu

Virheviestit

Maventa-tili

Asetukset

Irtisanominen

Käyttöohjeet

Rekisteröiminen

Testaaminen

Maventa-tilin hallinta ja tietosuoja

GDPR

Käyttäjätili

Maventan laskutus

Maventa Connector

Asennus

Laskun lähettäminen

Laskun noutaminen

Virheilmoitukset

Yleistä

Maventa Verkkopalkka

Maventa Verkkopalkka

Integraatiot Maventa

Tunnukset, osoitteet ja API-avaimet

Maventa Reskontravahti

Maventa Reskontravahti

Yleistä verkkolaskutuksesta

Finvoice

Kuluttajalaskutus - B2C

Yleistä

Usein kysytyt kysymykset

Syitä sille että laskua ei voida lähettää verkkolaskuna ovat esimerkiksi:

- Laskulla on virheellinen verkkolaskuosoite → tarkista tiedot verkkolaskuosoitteistosta, korjaa osoite ja lähetä lasku uudelleen
- Operaattoritieto puuttuu laskulta eikä vastaanottajan tietoja löydy verkkolaskuosoitteistosta tai Maventan reititystiedoista → lisää operaattoritieto ja lähetä lasku uudelleen
- Laskun vastaanottaja käyttää pankkia operaattorinaan ja yrityksesi tilille ei ole aktivoitu pankkiverkkoyhteyttä → aktivoi pankkiverkkoyhteys ja lähetä lasku aktivoitumisen jälkeen uudelleen

Yleisimmistä virheviesteistä ja niiden syistä voit lukea täältä. Pääset lukemaan artikkelin kokonaisuudessaan täältä.

Maventa toimii verkkolaskuoperaattorina, eli se välittää laskuja toimittajalta laskun vastaanottajalle sähköisesti. Maventa kautta on mahdollista lähettää verkko-, sähköposti- sekä paperilaskuja vastaanottajan ilmoittamien laskutustietojen mukaisesti.

Maventa ei itsessään toimi talousohjelmistona, mutta on yhdistettävissä sellaiseen. Täältä löydät listauksen kaikista ohjelmistoista, joilla on integraatio, eli ovat suoraan yhdistettävissä Maventan kanssa.
Mikäli käyttämäsi ohjelmisto ei löydy listauksesta, lue ihmeessä lisää mahdollisuuksistasi kuitenkin käyttää Maventaa täältä.

Maventa-tiliä voi käyttää myös ilman yhdistettävää talousohjelmistoa, jos haluat vastaanottaa laskuja Maventaan ja hakea ne sieltä manuaalisesti maksettavaksi. Maventassa ei itsessään voi luoda laskuja sillä se toimii operaattorina, mutta sieltä voi lähettää jossain toisessa ohjelmassa luotuja, standardin täyttäviä, XML-verkkolaskuja eteenpäin.

PEPPOL (Pan European Public eProcurement On-Line) on Eurooppalainen verkosto sähköisten dokumenttien välittämiseen. Rekisteröitymällä verkostoon, voit vastaanottaa sähköisiä laskuja kaikilta PEPPOL verkon kautta lähettämään kykeneviltä yrityksiltä.

Rekisteröinnin kautta tieto yrityksesi kyvystä vastaanottaa laskuja PEPPOL verkostossa lisätään myös PEPPOL Directory palveluun http://directory.peppol.eu/. Rekisteröityminen on maksuton, ja laskujen vastaanotto tavallisen hinnaston mukainen. PEPPOL:iin rekisteröityneiden vastaanottajien tietoja voi hakea PEPPOL-hakemistosta osoitteesta https://directory.peppol.eu/public.

PEPPOL:ia käyttävän vastaanottajan osoite voidaan antaa esimerkiksi muodossa: OVT-tunnus: 9908:111111111 Operaattori: PEPPOL

Lisää tietoa PEPPOL:ista löydät täältä.

OVT-tunnus koostuu Suomen verohallinnon tunnuksesta 0037 + yrityksen y-tunnuksesta ilman väliviivaa (8 merkkiä), sekä mahdollisesta tarkenteesta (enintään 5 merkkiä). OVT-tunnuksen avulla tunnistetaan laskun lähettäjä ja vastaanottaja. Jos yritykselläsi ei ole vielä käytössä verkkolaskutusta ja OVT-tunnusta, saat sen helposti käyttöön rekisteröimällä ilmaisen Maventa-tilin täältä. OVT-tunnus luodaan automaattisesti ja se löytyy Maventa-käyttöliittymästä kohdasta Asetukset > Laskujen vastaanotto.

Voit hakea vastaanottajien OVT-tunnuksia julkisesta verkkolaskuosoitteistosta.

Verkkolaskuosoite on laskuttajan tai vastaanottajan osoite, jonka avulla verkkolaskut välitetään. Se on verkkolaskun osoite siinä missä postiosoite on perinteisen paperilaskun osoite. Vastaanottajien verkkolaskuosoitteita voit hakea verkkolaskuosoitteistosta.

Usein verkkolaskuosoitteella tarkoitetaan samaa kuin OVT-tunnuksella, joskin laajassa määritelmässään verkkolaskuosoite kattaa sekä OVT-tunnuksen että operaattoritunnuksen.

Voit tarkistaa laskujen tilan Maventa.com-palveluun kirjautumisen jälkeen kohdasta Laskut -> Lähetystapa. Jotkut Maventan taloushallinto-ohjelmistopartnerit tuovat laskujen tilatiedon myös ohjelmistonsa myynti ja ostoreskontraan. Lisää tietoa tästä saat taloushallinto-ohjelmistosi toimittajalta.

Jos laskun lähetys epäonnistuu, lasku menee virhetilaan. Tämän lisäksi laskun lähettäjälle lähetetään ilmoitus virheestä sähköpostitse jos virheilmoitukset on kytketty päälle tilin asetuksista

Aloittaaksesi verkkolaskuttamisen tarvitset vain kaksi asiaa:

1. Maventa verkkolaskutilin jonka voit avata osoitteessa: https://secure.maventa.com/companies/register
2. Taloushallinto-ohjelman joka kykenee lukemaan ja luomaan verkkolaskuja

Tilin avaaminen on maksutonta ja vie n. 10-15 minuuttia. Lisätietoa löydät täältä.

Mikäli laskulla oleva verkkolaskuosoite puuttuu tai ei löydy Maventan reititystiedoista, Maventan järjestelmä valitsee automaattisesti vaihtoehtoisen tavan toimittaa lasku.

Maventa hakee verkkolaskuosoitteita ensin y-tunnuksen perusteella. Mikäli yksiselitteistä verkkolaskuosoitetta ei pystytä vahvistamaan, yritetään laskua lähettää seuraavalla mahdollisella tavalla (ensin sähköpostitse ja lopulta postitse.)

Löydät lisää tietoa reitityksestämme täältä.

Vähintään OVT-tunnus/verkkolaskuosoite tai yrityksen VAT-/Y-tunnus. Suosittelemme kuitenkin aina että verkkolaskuosoite (OVT-tunnus ja operaattoritunnus) annetaan kokonaisuudessaan mikäli se on tiedossa.

Voit lähettää liitetiedostoja verkko- ja sähköpostilaskujen mukana. Liitetiedostoja ei toimiteta kun lasku lähetetään pankkiverkon kautta tai paperisena.
Löydät lisää tietoa liitteiden lähetyksestä täältä.

MAVENTA CUSTOMER CARE

Tavoitat meidät tukiportaalimme chat-palvelussa arkisin klo 9.00-16.00.

Voit myös lähettää meille tukipyynnön täyttämällä tukipyyntölomakkeen tai lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen support@maventa.com.

Palveluaikamme tukipyynnöille on arkisin klo 9.00-16.00.

Puhelin (FI): 010 505 8474 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min) avoinna maanantaista torstaihin klo 9.00-14.00.

Didn't find what you were looking for?

Maventa asiakaspalvelu Chat

Tervetuloa Maventan asiakaspalvelun chattiin! Anna ensin nimesi ja sähköpostiosoitteesi niin voit aloittaa keskustelun asiakaspalvelijan kanssa.

TIEDOTE: Chat-palvelussamme on valitettavasti havaittu häiriöitä. Mikäli chat-istunto ei avaudu normaalisti, kokeilethan ladata sivun uudelleen (tarvittaessa useamman kerran) sekä tyhjentää selaimen välimuistin. Pahoittelemme häiriöitä!