Tarvitsetko apua?
Tämä on oikeapaikka

Valitse palveluosio

Yleistä verkkolaskutuksesta

Yleistä

Kuluttajalaskutus - B2C

Finvoice

B2C

Peppol

Laskujen lähetys ja vastaanotto

Virheviestit

Laskun lähettäminen

Laskun vastaanottaminen

Tulostuspalvelu

Reskontravahti

Skannauspalvelu

Pankkiverkkoyhteys

Massatulostuspalvelu

Huomautus ja perintäpalvelut

Maventa-tilin hallinta ja tietosuoja

Ohjevideot

GDPR

Käyttäjätili/Asetukset

Maventan laskutus

Maventa Connector

Virheilmoitukset

Laskun noutaminen

Laskun lähettäminen

Asennus

Yleistä

Maventa Verkkopalkka

Maventa Verkkopalkka

Integraatiot Maventa

Tunnukset, osoitteet ja API-avaimet

Tilannehuone

Häiriöt

Ilmoitukset

Usein kysytyt kysymykset

Verkkolaskuoperaattori on sähköisen laskun välittäjä, ja se taho joka ottaa vastaan laskutusohjelmassa luodut laskut ja välittää ne edelleen vastaanottajalle. Verkkolaskuoperaattori on ikään kuin verkkolaskutuksesi postitoimisto, joka lähettää ja ottaa vastaan verkkolaskut puolestasi.


Voit käydä hakemassa verkkolaskuoperaattorillesi saapuneet laskut taloushallinto-ohjelmaasi käsiteltäväksi samaan tapaan kuin postitoimistosta voi hakea yrityksen postilokeroon tulleet laskut. Verkkolaskupalveluita tarjoavat paitsi siihen erikoistuneet verkkolaskuoperaattorit, myös kaikki suomalaiset pankit.


Pankkien muodostamaa verkkolaskuverkkoa kutsutaan yleisesti pankkiverkoksi. Operaattoritunnus on osa verkkolaskuosoitetta, ja sen perusteella lasku ohjataan oikealle verkkolaskuoperaattorille.

Verkkolaskuosoite on laskuttajan tai vastaanottajan osoite, jonka avulla verkkolaskut välitetään. Se on verkkolaskun osoite siinä missä postiosoite on perinteisen paperilaskun osoite. Vastaanottajien verkkolaskuosoitteita voit hakea verkkolaskuosoitteistosta.

Usein verkkolaskuosoitteella tarkoitetaan samaa kuin OVT-tunnuksella, joskin laajassa määritelmässään verkkolaskuosoite kattaa sekä OVT-tunnuksen että operaattoritunnuksen.

OVT-tunnus koostuu Suomen verohallinnon tunnuksesta 0037 + yrityksen y-tunnuksesta ilman väliviivaa (8 merkkiä), sekä mahdollisesta tarkenteesta (enintään 5 merkkiä). OVT-tunnuksen avulla tunnistetaan laskun lähettäjä ja vastaanottaja. Jos yritykselläsi ei ole vielä käytössä verkkolaskutusta ja OVT-tunnusta, saat sen helposti käyttöön rekisteröimällä ilmaisen Maventa-tilin täältä. OVT-tunnus luodaan automaattisesti ja se löytyy Maventa-käyttöliittymästä kohdasta Asetukset > Laskujen vastaanotto.

Voit hakea vastaanottajien OVT-tunnuksia julkisesta verkkolaskuosoitteistosta.

PEPPOL (Pan European Public eProcurement On-Line) on Eurooppalainen verkosto sähköisten dokumenttien välittämiseen. Rekisteröitymällä verkostoon, voit vastaanottaa sähköisiä laskuja kaikilta PEPPOL verkon kautta lähettämään kykeneviltä yrityksiltä.

Rekisteröinnin kautta tieto yrityksesi kyvystä vastaanottaa laskuja PEPPOL verkostossa lisätään myös PEPPOL Directory palveluun http://directory.peppol.eu/. Rekisteröityminen on maksuton, ja laskujen vastaanotto tavallisen hinnaston mukainen. PEPPOL:iin rekisteröityneiden vastaanottajien tietoja voi hakea PEPPOL-hakemistosta osoitteesta https://directory.peppol.eu/public.

PEPPOL:ia käyttävän vastaanottajan osoite voidaan antaa esimerkiksi muodossa: OVT-tunnus: 9908:111111111 Operaattori: PEPPOL

Lisää tietoa PEPPOL:ista löydät täältä.

Syitä sille että laskua ei voida lähettää verkkolaskuna ovat esimerkiksi:

- Laskulla on virheellinen verkkolaskuosoite → tarkista tiedot verkkolaskuosoitteistosta, korjaa osoite ja lähetä lasku uudelleen
- Operaattoritieto puuttuu laskulta eikä vastaanottajan tietoja löydy verkkolaskuosoitteistosta tai Maventan reititystiedoista → lisää operaattoritieto ja lähetä lasku uudelleen
- Laskun vastaanottaja käyttää pankkia operaattorinaan ja yrityksesi tilille ei ole aktivoitu pankkiverkkoyhteyttä → aktivoi pankkiverkkoyhteys ja lähetä lasku aktivoitumisen jälkeen uudelleen

Yleisimmistä virheviesteistä ja niiden syistä voit lukea täältä. Pääset lukemaan artikkelin kokonaisuudessaan täältä.

Mikäli laskulla oleva verkkolaskuosoite puuttuu tai ei löydy Maventan reititystiedoista, Maventan järjestelmä valitsee automaattisesti vaihtoehtoisen tavan toimittaa lasku.

Maventa hakee verkkolaskuosoitteita ensin y-tunnuksen perusteella. Mikäli yksiselitteistä verkkolaskuosoitetta ei pystytä vahvistamaan, yritetään laskua lähettää seuraavalla mahdollisella tavalla (ensin sähköpostitse ja lopulta postitse.)

Löydät lisää tietoa reitityksestämme täältä.

Voit lähettää liitetiedostoja verkko- ja sähköpostilaskujen mukana. Liitetiedostoja ei toimiteta kun lasku lähetetään pankkiverkon kautta tai paperisena.
Löydät lisää tietoa liitteiden lähetyksestä täältä.

Voit tarkistaa laskujen tilan Maventa.com-palveluun kirjautumisen jälkeen kohdasta Laskut -> Lähetystapa. Jotkut Maventan taloushallinto-ohjelmistopartnerit tuovat laskujen tilatiedon myös ohjelmistonsa myynti ja ostoreskontraan. Lisää tietoa tästä saat taloushallinto-ohjelmistosi toimittajalta.

Jos laskun lähetys epäonnistuu, lasku menee virhetilaan. Tämän lisäksi laskun lähettäjälle lähetetään ilmoitus virheestä sähköpostitse jos virheilmoitukset on kytketty päälle tilin asetuksista

Vähintään OVT-tunnus/verkkolaskuosoite tai yrityksen VAT-/Y-tunnus. Suosittelemme kuitenkin aina että verkkolaskuosoite (OVT-tunnus ja operaattoritunnus) annetaan kokonaisuudessaan mikäli se on tiedossa.

Aloittaaksesi verkkolaskuttamisen tarvitset vain kaksi asiaa:

1. Maventa verkkolaskutilin jonka voit avata osoitteessa: https://secure.maventa.com/companies/register
2. Taloushallinto-ohjelman joka kykenee lukemaan ja luomaan verkkolaskuja

Tilin avaaminen on maksutonta ja vie n. 10-15 minuuttia. Lisätietoa löydät täältä.

Skannipalvelun avulla myös postitse ja sähköpostitse saapuvat ostolaskut saadaan muutettua hetkessä sähköisiksi.

Palvelun avulla saat yhdistettyä paperi-, sähköposti- ja verkkolaskujen vastaanoton ja pääset kokonaan eroon paperista, mikä takuuvarmasti tehostaa ajankäyttöäsi. Yrityksellesi tarvitsee vain avata skannitili ja pyytää niitä toimittajia joilla ei ole vielä verkkolaskutusta käytössään lähettämään laskut skannausosoitteeseen. Palvelu toimii siten, että saapuvat laskut skannataan ja niistä tulkitaan alla mainitut perustiedot verkkolaskulle.

Perustietoja ovat laskun tyyppi, laskun numero, päiväys, eräpäivä, verollinen summa, ALV summa, viitenumero, viitteenne, sarjanro, lähettäjän Y-tunnus, lähettäjän nimi, IBAN-tilinumero ja valuutta. Löydät lisätietoa skannauspalvelusta täältä.

Onko sinulla asiakkaita jotka eivät vielä vastaanota verkkolaskuja? Voit aktivoida tulostuspalvelun Maventa-tililtäsi, niin laskut voivat reitittyä asiakkaillesi myös tulostuspalvelun kautta paperisena. Laskut tulostetaan aina yön aikana, ja ne siirtyvät postin jakeluun seuraavana arkipäivänä. Toimitusaika riippuu valitusta kirjeluokasta.

Palkansaaja, heräsikö kysymyksiä verkkopalkastasi? Maventa toimii ainoastaan verkkopalkkojen välittäjänä, emmekä tietoturvasyistä pääse ollenkaan näkemään verkkopalkkoja. Suosittelemme sinua olemaan suoraan yhteydessä työnantajaasi, sillä he luovat ja lähettävät palkkalaskelmat.

Työnantaja, mikäli sinulla on kysymyksiä koskien verkkopalkkojen välitystä vastaanottajille, tavoitat tukemme osoitteesta support@maventa.com. Mikäli asiasi koskee esimerkiksi verkkopalkkapalvelun hinnastoa, käyttöönottoa tai käyttöä, olethan yhteydessä ohjelmistotoimittajaasi.

MAVENTA CUSTOMER CARE

Tavoitat meidät tukiportaalimme chat-palvelussa arkisin klo 9.00-16.00.

Voit myös lähettää meille tukipyynnön täyttämällä tukipyyntölomakkeen tai lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen support@maventa.com.

Palveluaikamme tukipyynnöille on arkisin klo 9.00-16.00.

Puhelin (FI): 010 505 8474 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min) avoinna maanantaista torstaihin klo 9.00-14.00.

Didn't find what you were looking for?

Maventa asiakaspalvelu

Tervetuloa Maventan asiakaspalveluun!

Anna ensin nimesi ja sähköpostiosoitteesi niin voit aloittaa keskustelun asiakaspalvelijan kanssa.

TIEDOTE: Chat-palvelussamme on valitettavasti havaittu häiriöitä. Mikäli chat-istunto ei avaudu normaalisti, kokeilethan ladata välilehden uudelleen tarvittaessa useammankin kerran kunnes keskustelu avautuu normaalisti. Joissain tapauksissa myös selaimen evästetietojen tyhjentäminen voi auttaa.