Laskuttajailmoituksella kerrotaan kuluttaja-asiakkaalle se, että yrityksesi tarjoaa e-laskua. Kuluttajalaskutuksen tärkeimpiä osia ovat laskuttajailmoitus ja vastaanottoilmoitus.
Laskuttajailmoitukset lähetetään kaikkiin e-laskupalvelua tarjoaviin pankkeihin. Maksaja näkee tiedon omassa verkkopankissaan ja voi sitä kautta tehdä e-laskutilauksen yritykseltäsi. Tästä tilauksesta pankki muodostaa vastaanottoilmoituksen, jonka laskuttaja noutaa tiedostomuotoisena.
Yrityksellä tulee olla sopimus e-laskujen ja suoramaksujen lähettämisestä pankkinsa kanssa.
Laskuttajailmoitus tehdään ohjelmallisesti. Mikäli yritykselläsi ei ole ohjelmaa, jolla voit muodostaa sen, voit käyttää Finanssialan Keskusliiton (FKL):n työkalua. Löydät työkalun sekä ohjeet kohdasta Hyödyllisiä linkkejä.
Alla olevassa talukossa on kuluttajalaskutuksen sanomien eri tyypit ja missä tilanteissa eri sanomia tulee käyttää.
ADD | CHANGE | DELETE | |
SI-sanoma eli SENDERINFO = laskuttajailmoitus Yrityksen lähettämä ilmoitus kuluttajalaskutus mahdollisuudesta | Laskuttajailmoituksia tulee lähettää ADD-tyyppisenä yksi jokaiseen pankkiin. Kun laskuttajailmoitukset on lähetetty onnistuneesti pankkeihin, kuluttaja-asiakas voi käydä valitsemassa yrityksen laskuttajakseen. | CHANGE-tyyppinen laskuttajailmoitus tulee lähettää, mikäli laskuttajailmoitukset ovat jo voimassa, mutta sanoman sisältöä halutaan muuttaa. Tällaisia tilanteita on esimerkisi tilinumeron tai välittäjäpankin vaihtuminen. | Mikäli laskuttajailmoitus halutaan poistaa kokonaan, tulee lähettää DELETE-tyyppinen sanoma. Poistosanoma lopettaa myös kaikki laskuttajailmoitukseen liittyvät kuluttajasopimukset. |
RI-sanoma eli RECEIVERINFO = vastaanottoilmoitus Ilmoitus kuluttajasopimuksesta | Vastaanottoilmoitukset muodostuvat ADD-tyyppisenä, kun kuluttaja-asiakas käy verkkopankista tai pankkikonttorissa valitsemassa yrityksen laskuttajakseen. RI-sanoma on ilmoitus kuluttajasopimuksesta. | Vastaanottoilmoituksen CHANGE-sanoma on kuluttajan tietojen muuttamista varten. | Vastaanottoilmoituksen DELETE-sanoma muodostuu, kun kuluttaja-asiakas on poistanut sopimuksen. |
Yrityksen on myös mahdollista lähettääRP-sanoma eli Receiver Proposal= vastaanottoehdotus kuluttajalle. RP-sanomaa käytetään, kun yritys kysyy kuluttajan verkkolaskuosoitetta ennen verkkolaskujen lähettämistä. Kun kuluttaja hyväksyy ehdotuksen, RI-viesti lähetetään yritykselle. RP-viesti on tapa saada enemmän kuluttajia ottamaan verkkolasku käyttöön. RP-sanoma näkyy kuluttajan verkkopankissa 30 päivää jonka jälkeen se poistuu näkyvistä.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback