Kuluttajalaskutuksella eli B2C-laskutuksella mahdollistat laskutuksen myös kuluttaja-asiakkaille. Maventasta voit lähettää laskuttajailmoituksia eli SI-sanomia (ADD/CHANGE/DELETE) sekä vastaanottaa vastaussanomia eli RI-sanomia kuluttajilta. Kun tarvittavat laskuttajailmoitukset ja vastausilmoitukset on tehty, voit lähettää Maventasta laskun suoraan kuluttajan verkkopankkiin.
Alla näet laskutuksen aloittamisen vaiheittain:

  1. Yrityksen tulee olla rekisteröitynä Maventaan
  2. Pankkiverkkoyhteys tulee olla aktivoituna
  3. Muodosta ADD-sanomat
  4. Lähetä laskuttajasanomat Maventasta

Näiden vaiheiden jälkeen kuluttaja voi käydä tekemässä vastaanottoilmoituksen omassa verkkopankissaan. Kun kuluttaja on tehnyt vastaanottoilmoituksen, saat Maventaan vastaussanoman, josta näet ketkä ovat ottaneet palvelun käyttöön. Voit ladata vastaussanomat itsellesi, ja muodostaa niiden pohjalta laskuaineistot. Kun laskuaineisto on luotu, voit lähettää aineiston laskutusohjelmastasi ja lasku päätyy kuluttajan verkkopankkiin.

Näin lähetät sanomia Maventan kautta:
Kun pankkiverkkoyhteys on aktivoitunut yrityksen tilille, voit valita ylävalikosta "Kuluttajalaskutus". Katso sanomien lähetysohje artikkelista: Laskuttajailmoituksen lähetysohje.

Lähetettyjen SI-sanomien sekä vastaussanomien tarkastelu
Pääset myös tarkastelemaan lähetettyjä SI-sanomia "Lähetetyt sanomat" sekä RI-sanomia "Vastaussanomat". Mikäli SI-sanomat ovat jääneet virheeseen, pankit palauttavat virhesanoman 4 pankkipäivän kuluessa. Kohdasta "Virhesanomat" pääset tarkastelemaan ja lataamaan pankkien virhesanomia. Avaamalla virhesanoman tiedoston, löydät myös virhesanoman syyn.

Esimerkkinäkymä "Lähetetyt sanomat"
Tästä näet lähetettyjen SI-sanomien tunnisteen, luontiajan, sekä pääset latamaan sanoman. Tila kertoo, onko sanoma mennyt läpi pankeille(SENT) vai jäänyt virheeseen(ERROR). Pankit palauttavat virheen 4 pankkipäivän kuluessa.

Esimerkkinäkymä "Vastaussanomat"
Tästä näet kuluttajien tekemät RI-sanomat.

Esimerkkinäkymä "Virhesanomat"
Tästä näet, mikäli pankki on palauttanut jonkin lähettämäsi SI-sanoman virheeseen. Tämä tarkoittaa, että kyseinen pankki on hylännyt lähettämäsi laskuttajailmoitusken. Lataamalla virhesanoman, näet mikä pankki on kyseessä ja mikä on tarkempi syy virheelle.











Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.