SISÄLTÖ


Laskuttajailmoitus on jo olemassa

Virheviesti tarkoittaa, että kyseisestä pankista löytyy jo laskuttajailmoitus samoilla tiedoilla.
Tee näin:
Sinun ei tarvitse lähettää laskuttajailmoitusta tähän pankkiin, sillä laskuttajailmoitus löytyy jo.


Laskuttajailmoitusta ei voida kohdistaa


Virheviesti tarkoittaa, että lähetettyä CHANGE tai DELETE-sanomaa ei voida kohdistaa pankissa, sillä muutettavaa laskuttajailmoitusta ei löydy tai pankissa olevassa sanomassa on eri tiedot (esim. laskutusaiheen koodi).
Tee näin:
- Mikäli muutettavaa laskuttajailmoitusta ei löydy, tulisi lähettää uusi laskuttajailmoitus eli ADD sanoma tähän pankkiin.
- Mikäli olet lähettänyt muutosilmoituksen väärällä tiedoilla (esim. laskutusaiheenkoodi), korjaa sanoma tältä osin ja lähetä se uudelleen.


Muutettavaa laskuttajailmoitusta ei löydy


Virheviesti tarkoittaa, että lähetettyä CHANGE -sanomaa ei voida kohdistaa pankissa, sillä muutettavaa laskuttajailmoitusta ei löydy.
Tee näin:
CHANGE -sanoman sijaan sinun tulisi lähettää ADD -sanoma tähän pankkiin.


Poistettavaa laskuttajailmoitusta ei löydy


Virheviestin mukaan laskuttajailmoitusta ei löydy pankista tai pankissa olevassa sanomassa on eri tiedot (esim. laskutusaiheen koodi).
Tee näin:
- DELETE -sanomaa ei tarvitse lähettää tähän pankkiin.
- Mikäli olet lähettänyt DELETE -sanoman väärällä tiedoilla (esim. laskutusaiheenkoodi), korjaa sanoma tältä osin ja lähetä se uudelleen.


Creditor not found


Tee näin: Tämän virheviestin kohdalla laskuttajailmoituksen uudelleen lähettäminen auttaa yleensä. Kuitenkin, jos uudelleen lähetys ei auta, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme support@maventa.com


SAMOILLA TUNNISTETIEDOILLA LÖYTYY JO LASKUTTAJAILMOITUS


Virheviesti tarkoittaa, että kyseisestä pankista löytyy jo laskuttajailmoitus samoilla tiedoilla. Sama laskuttaja voi lähettää useammankin laskuttajailmoituksen, mutta niissä tulee olla uniikki laskutusaiheen koodi.
Tee näin:
- Näillä tiedoilla löytyy jo laskuttajailmoitus, joten sinun ei tarvitse lähettää sitä uudelleen.
- Mikäli haluat lähettää toisen laskuttajailmoituksen, jolla veloitetaan esim. eri palvelusta, se tulee lähettää eri laskutusaiheen koodilla.


ERROR: DUPLICATE MESSAGEID


Tämä tarkoittaa sitä, että ilmoitus on jo lähetetty kerran samalla "message ID:llä". Tässä tapauksessa sanoman MessageID tulisi muuttaa, koska samaa ei voida käyttää uudestaan missään tilanteessa. MessageID näyttää ilmoitukselta tältä:

<eb:MessageId></eb:MessageId>
Tämän tulisi olla jokaisen uuden lähetysyrityksen yhteydessä eri, oli kyseessä ADD-, CHANGE- tai DELETE-sanoma.
Tee näin:
Korjaa MessageID elementti eli "Ilmoituksen tunniste" ja lähetä laskuttajailmoitus uudelleen.


Mitättömiä merkkejä SellerInstructionFreeText tiedossa


Useimmiten tämä ongelma johtuu siitä että laskuttajailmoituksella on jonkinlainen merkistöongelma ja se aiheuttaa esimerkiksi ä-kirjaimen muuttumisen erikoismerkiksi. Merkistöongelma voi johtua siitä, että laskuttajailmoitusta luodessa teksti on kopioitu jostain muusta lähteestä jonka tekstissä on käytetty merkistökoodausta.

Ainakin niille pankeille joiden laskuttajailmoitukset ovat palautuneet virheellä tulisi lähettää uudelleen. Tiedot kannattaa syöttää laskuttajailmoitukselle käsin, jotta vastaavaa ongelmaa ei tule ilmoituksia uudelleen lähettäessä.

Jos teksti halutaan korjata muihin pankkeihin joissa teksti myös näkyy normaalista poikkeava, vaatii se CHANGE-muutosilmoituksen lähetyksen johon nämä tiedot on syötetty myös käsin.


ERROR: MESSAGE PARTYID DOES NOT MATCH COMPANY OVT


Laskuttajailmoituksen OVT-tunnus ei täsmää Maventassa olevaan verkkolaskuosoitteeseen.
Tee näin:
Tarkista, että laskuttajailmoitukselle on annettu lähettävän yrityksen verkkolaskuosoite muodossa 0037 + y-tunnus ja operaattoritunnus DABAFIHH. IBAN-muotoista verkkolaskuosoitetta ei ole mahdollista käyttää laskuttajailmoituksessa. Verkkolaskuosoite tulee antaa esimerkiksi näin:

<eb:From>
<eb:PartyId>003712345678</eb:PartyId>
<eb:Role>Sender</eb:Role>
</eb:From>
<eb:From>
<eb:PartyId>DABAFIHH</eb:PartyId>
<eb:Role>Intermediator</eb:Role>
</eb:From>

Muu virhe: Tarkista ja korjaa SellerInstructionFreeText elementti


Tämä virhe tulee yleensä Nordealle lähetetyistä laskuttajailmoituksista (SI-sanomista) sillä Nordea vaatii, että sanomilla on SellerInstructionFreeText elementti. Jos tätä ei ole, niin sanoma menee virheeseen.

Elementin tiedot voivat esim. olla:
Anna viimeisimmän laskun viitenumero.
Ge den senaste fakturans referensnummer.
Enter the reference number.



Palvelusopimus puuttuu


virhe voi muodostua mikäli lasku on tarkoitettu B2C laskuksi, mutta on laskuaineiston tiedoin tulkittu B2B laskuksi. Lasku on tämän johdosta lähetetty eri kanavaa pitkin.

Virhe voi muodostua myös, mikäli laskuttajailmoituksen laskutusaiheen koodi ei mahdollisesti täsmää. Tarkistathan laskutusaiheen elementin . Tämä on pakollinen elementti kaikilla B2C-kuluttajalaskuilla. Kun aineisto on korjattu, laskun voi lähettää uudelleen laskutusohjelmistostanne. Olethan tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluumme support@maventa.com.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.