Laskuttajailmoitus (SI-sanoma eli SenderInfo) on ilmoitus, jolla laskuttava yritys ilmoittaa pankeille (ja kuluttajille) valmiudesta lähettää kuluttajaverkkolaskuja sekä suoramaksuja. Sitä voidaan ajatella kuluttajaverkkolaskusopimuksena laskuttavan yrityksen ja pankin välillä.

Kun halutaan lähettää uusi laskuttajailmoitus, tulee lähettää SI-sanoma, jonka tyyppi on ADD (MessageActionCode) message_send metodilla jokaiseen pankkiin, jota laskuttava yritys haluaa käyttää kuluttajaverkkolaskutukseen. Huom! Jos SI-sanomia lähetetään käyttöliittymän kautta, on mahdollista, että tapahtumat laskutetaan asiakasyritykseltä. Tästä syystä suosittelemme lähettämään SI-sanomat aina rajapinnan kautta.


Lähetetyn sanoman tilaa voidaan kysyä message_status -metodilla. SI-sanoman tilaksi tulee OK heti, kun sanoma on lähetty operaattoripankkiin. Pankkien välillä kuluttajaverkkolaskutuksen sanomat voivat kulkea 1-4 pankkipäivän viiveellä, joten mahdolliset virheilmoitukset voivat tulla vasta viikon kuluttua. Kun kaikki on kunnossa, uusia RI-sanomia alkaa saapua.


Mikäli SI-sanoma jää virheeseen pankin puolella, saat virheet selville listaamalla ne ensin error_message_list ja sitten katsomalla virheilmoitusta error_message_show -metodilla.

Mikäli SI-sanomaa on tarvetta muuttaa tai lisätä siihen tietoja, voidaan muutokset tehdä lähettämällä SI-sanoma tyypiltään CHANGE (esim. kun pankkitilitiedot muuttuvat tai palveluntarjoaja on vaihtunut). 

Laskuttajailmoitus voidaan poistaa lähettämällä SI-sanoma, jonka tyyppi on DELETE. Tämä poistaa myös kaikki tähän laskuttajailmoitukseen liittyvät vastaaottajailmoitukset (RI-sanomat).


Toteutusohjeet ja työkalut SI-sanomien luomiseen löytyvät Finanssialan -sivuilta.



Muutama vinkki SI-sanoman sisältöön


Laskutusaihe

Kuluttajaverkkolaskutuksessa SI-sanoma ja kuluttajaverkkolasku yhdistetään toisiinsa laskutusaiheen koodilla (PaymentInstructionIdentifier), joka on laskuttavan yrityksen SI-sanoman ilmoittama tunniste. Laskutusaiheen koodia käytetään maksun syyn tunnistamiseen. Samalla laskuttajalla voi olla useita SI-sanomia eri laskutusaiheilla. Kuluttajien verkkolaskuja lähetettäessä tämä sama laskutusaihe on annettava lasku XML:ssä. 

  • Finvoicessa laskutuksen aihe annetaan valinnaisessa EpiPaymentInstructionID -kentässä ja

  • TEAPPSXML-kuvauksessa vastaava elementti on HEADER / PAYMENT_INSTRUCTION_IDENTIFIER


Jotta laskutusaihe näkyy kuluttajille verkkopankissa tai verkkomaksupalveluissa, tulee määrittää se SellerInvoiceTypeText -elementissä ja kaikilla kielikoodeilla (FI, SE, EN).


<SellerInvoiceDetails>

   <PaymentInstructionIdentifier>Vuokra</PaymentInstructionIdentifier>

   <SellerInstructionFreeText LanguageCode="FI">Anna viimeisimmän laskun viitenumero </SellerInstructionFreeText>

   <SellerInstructionFreeText LanguageCode="SV">Ge den senaste fakturans referensnummer </SellerInstructionFreeText>

   <SellerInstructionFreeText LanguageCode="EN">Enter the reference number </SellerInstructionFreeText>

   <SellerInvoiceTypeDetails>

     <SellerInvoiceTypeText LanguageCode="FI">Vuokra lasku</SellerInvoiceTypeText>

     <SellerInvoiceIdentifierText LanguageCode="FI" SellerInvoiceIdentifierType="01">Viitenumero</SellerInvoiceIdentifierText>

   </SellerInvoiceTypeDetails>

   <SellerServiceCode>01</SellerServiceCode>

</SellerInvoiceDetails>



Pankkitilin tiedot


Laskuttavan yrityksen pankkitilitiedot annetaan SI-sanoman SellerAccountDetails -elementissä. Pankkitilinumeroiden tulee olla IBAN-muodossa ja laskuttavan yrityksen tulee määrittää kaikki kuluttajaverkkolaskutuksessa käytettävät tilinumerot. Kuluttajaverkkolaskuja lähetettäessä laskussa olevan IBAN-tilinumeron tulee vastata vähintään yhtä SI-sanomassa annettua IBAN-tilinumeroa.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.