- Mikä on Reskontravahti Express?
- Reskontravahti Express palvelun aktivointi
- Mitä tietoja aktivoinnissa pyydetään
- Laskujen siirto muistutus ja perintä prosessiin
- Reskontravahti Express muistutuksen ja perinnän vaiheet
- Asiakasryhmittely Reskontravahti Express palvelussa (asiakaskohtainen perinnän rajaaminen)
Mikä on Reskontravahti Express?
Reskontravahti Express on Visma Amilin tarjoama muistutus- ja perintäpalvelu. Sen avulla voi valikoida erääntyneitä laskuja muistutus- ja perintäprosessiin tai suoraan perintäprosessiin. Tämä palvelu on saatavilla vain suomalaisille yrityksille.
Reskontravahti Express mahdollistaa muistutusten lähettämisen ja saatavien perinnän hallinnan ulkoistamisen Visma Amili Oy:lle. Palvelun avulla voit valita yksittäisiä laskuja, jotka lähetetään Visma Amili Oy:lle käsittelyyn. Käyttämällä Reskontravahti Expressiä, voit myös seurata muistutus- ja perintätoimien etenemistä integraation rajapinnan (API) ja Maventan käyttöliittymän kautta.
Palvelu sisältyy Maventan-palveluun ilman lisäkustannuksia sen käytöstä. Ainoat mahdolliset kulut tulevat myöhemmässä vaiheessa velan perinnästä, sekä mahdollisista toimeksiantojen peruutuksista.
Reskontravahti Express palvelun aktivointi
Kun palvelu on aktivoitu, pystyy yksittäisiä erääntyneitä laskuja siirtämään muistutus ja perintä prosessiin tai suoraan perintäprosessiin Visma Amilille.
1. Voit aktivoida Reskontravahti Express palvelun Maventa tilin asetusten kautta kohdasta: Reskontravahti -> Yleiset asetukset
2. Valitse palvelun tyypiksi Reskontravahti Express
3. Täytä perustiedot lomakkeelle ja paina “Jatka”. Tämä aloittaa aktivointiprosessin.
4. Viimeistele käyttöönotto Netvisor KYC -palvelussa klikkaamalla linkkiä. Tämä viimeistelee aktivointiprosessin.
5. Palvelu on käytössäsi 1-2 päivän sisällä ilman lisämaksuja.
Aktivointi viimeistellään Netvisor KYC palvelussa täyttämällä tietopyyntölomake. Samalla hyväksytään palvelun sopimusehdot. Lomakkeen täyttämiseksi tarvitaan henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne.
Rahanpesulain mukaan Visma Amili Oy:n on varmistettava, että he tuntevat asiakkaansa ja heidän toimintansa. Tietopyyntöön vastaavalla henkilöllä tulee olla oikeus toimia organisaation puolesta asemansa tai valtakirjan perusteella. Edustusoikeuden perustuessa valtakirjaan, valtakirja tulee liittää lomakkeeseen.
Huom. Jos käyttöönottoa ei viimeistellä viikon kuluessa, lähetetään lomake yhteyshenkilön sähköpostiosoitteeseen muistutukseksi.
Mitä tietoja aktivoinnissa pyydetään?
Tällä hetkellä alla olevia tietoja ei itse pysty muokkaamaan käyttöliitymän kautta. Jos tietoja on tarvetta päivittää, ole hyvä ja ota yhteyttä asiakaspalveluun.
- Pankkitilin tiedot:
Teidän yrityksen (eli lähettäjän) pankkitilin tiedot, jolle Visma Amili maksaa tilitykset. Maksuissa käytetään aina alkuperäisen laskun viitenumeroa joten saatavien kohdistaminen hoituu ERP:n päässä tavalliseen tapaan. Maksajana näkyy VISMA AMILI. - Yhteystiedot:
Henkilö, johon voimme tarvittaessa olla yhteydessä Reskontravahtiin liittyvissä asioissa. - Asiakaspalvelun tiedot:
Tiedot jotka Visma Amili voi tarvittaessa antaa asiakkaalle jos hän niitä pyytää. - Laskutustiedot:
Laskutustiedot mahdollisia palvelumaksuja varten. Esimerkiksi mahdollisiin oikeuskuluihin liittyvät palvelumaksut myöhemmissä perintä vaiheissa. Myös velalliselta kertyneen palkkion, korvauksen tai kulun arvonlisävero laskutetaan toimeksiantajalta, mikäli toimeksiantajalla on oikeus vähentää perintä palkkion arvonlisävero. Tämä arvonlisävero ei lisää perintäkustannuksia, koska se on kokonaan vähennyskelpoinen erä. Lisätietoja palvelumaksuista löytyy Visma Amili Oy:n hinnastosta.
Laskujen siirto muistutus ja perintä prosessiin
Reskontravahti Express palvelussa yksittäiset erääntyneet laskut voi halutessaan siirtää joko muistutus- ja perintäprosessiin tai suoraan perintäprosessiin Visma Amilille.
Siirto tapahtuu käyttöliittymästä lähetettyjen laskujen tiedoista. Kun laskun eräpäivä on mennyt, laskun tietoihin ilmeistyy uusi nappi “Siirrä lasku muistutus- tai perintäprosessiin”. Tämän jälkeen voi valita kumpaan prosessiin kyseisen laskun haluaa siirtää.
Muistutus ja perintä - Siirrä lasku muistutus ja perintäprosessiin. Visma Amili lähettää ensimmäiseksi maksumuistutuksen ja jatkaa siitä perintäprosessia eteenpäin mikäli suoritusta ei tule.
Perintä - Siirrä lasku suoraan perintäprosessiin.Tällöin olet itse hoitanut jo maksumuistuttamisen jollain tavalla. Visma Amili aloittaa laskun perintäprosessit.
Huom! Siirto Reskontravahti Express palveluun ei välttämättä tapahdu välittömästi. Siirron tilaa voit seurata laskun tiedoista:
- Siirto odottaa (Reskontravahti Express) - Lasku odottaa siirtoa
- Siirretty onnistuneesti (Reskontravahti Express) - Lasku on siirretty onnistuneesti Reskontravahti Express palveluun. Laskusta on luotu toimeksianto jota voit seurata Reskontravahti - sivulta, toimeksianto listalta. - Virhe
- Laskun siirto ei onnistunut. Yleisin virheen syy on laskuaineistolta puuttuvat vastaanottajan osoitetiedot. Tällöin laskua ei valitettavasti pysty siirtämään Reskontravahti Express palveluun.
Kun lasku on onnistuneesti siirretty Reskontravahti Express palveluun, luodaan laskusta toimeksianto jonka kautta toimeksiannon tilaa pystyy seuraamaan Reskontravahti - sivulta.
Pakolliset tiedot laskulla
- Vastaanottajan täydellinen postiosoite on annettu
- Eräpäivän on oltava menneisyydessä
- Valuuttana EUR
- Laskun loppusumma vastaa yhteenlaskettujen rivien summaa
- Laskulla on viitenumero
- Vastaanottajan kielikoodi (Finvoice - InvoiceRecipientLanguageCode) jos halutaan, että maksumuistutukset ja muut palvelun lähettämät kirjeet vastaanottajalle menevät muualla kuin suomen kielellä. Tuettuna ovat ruotsi ja englanti. Suomi on oletuskieli.
- Laskulla tulisi olla yksilöllinen laskunumero. Saman laskun numeron käyttöä uudestaan tulisi välttää. Tästä säännöstä on kuitenkin muutamia alla mainittuja poikkeuksia:
1. Jos uudella laskulla on eri laskun päivämäärä kuin olemassa olevassa toimeksiannossa (avoin tai suljettu), luodaan uusi toimeksianto samalla laskunumerolla. Vanha toimeksianto jää.
2. Jos uudella laskulla on sama laskun päivämäärä kuin olemassa olevalla suljetulla toimeksiannolla, johon ei liity maksuja tai hyvityslaskuja (lähettäjä on sulkenut tai peruuttanut manuaalisesti), luodaan uusi toimeksianto samalla laskunumerolla.
3. Jos uudella laskulla on sama laskun päivämäärä kuin olemassa olevalla avoimella toimeksiannolla, johon ei liity maksuja tai hyvityslaskuja, ja kyseiseen toimeksiantoon liittyvä alkuperäinen lasku on virhetilassa, olemassa oleva toimeksianto suljetaan ja uusi toimeksianto samalla laskunumerolla luodaan palveluun.
Reskontravahti Express muistutuksen ja perinnän vaiheet
Asiakasryhmittely Reskontravahti Express palvelussa (asiakaskohtainen perinnän rajaaminen)
Asiakasryhmittelyt toimivat myös Reskontravahti Express palvelun osalta, mutta niiden käyttö ei välttämättä ole hyödyllistä tai tarkoituksen mukaista.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback