Laskujen lähetyksen voi jatkossakin tehdä normaaliin tapaa laskutusohjelmasta. Lähettäjänä ei tarvitse tehdä muutoksia aineiston sisältöön. Ainoastaan tulee pitää huolta siitä, että laskuaineisto on validia sekä sisältää alla olevat pakolliset tiedot:

  • Vastaanottajan täydellinen postiosoite on annettu
  • Eräpäivä ei ole menneisyydessä ja siihen on vähintään 4 pankkipäivää
  • Laskun loppusumma vastaa yhteenlaskettujen rivien summaa
  • Laskulla on viitenumero
  • Vastaanottajan kielikoodi (Finvoice - InvoiceRecipientLanguageCode) jos halutaan, että maksumuistutukset ja muut palvelun lähettämät kirjeet vastaanottajalle menevät muualla kuin suomen kielellä. Tuettuna ovat ruotsi ja englanti. Suomi on oletuskieli.
  • Laskulla tulisi olla yksilöllinen laskunumero. Saman laskun numeron käyttöä uudestaan tulisi välttää. Tästä säännöstä on kuitenkin muutamia alla mainittuja poikkeuksia:

1. Jos uudella laskulla on eri laskun päivämäärä kuin olemassa olevassa toimeksiannossa (avoin tai suljettu), luodaan uusi toimeksianto samalla lasku numerolla. Vanha toimeksianto jää.

2. Jos uudella laskulla on sama laskun päivämäärä kuin olemassa olevalla suljetulla toimeksiannolla, johon ei liity maksuja tai hyvityslaskuja (lähettäjä on sulkenut tai peruuttanut manuaalisesti), luodaan uusi toimeksianto samalla lasku numerolla.

3. Jos uudella laskulla on sama laskun päivämäärä kuin olemassa olevalla avoimella toimeksiannolla, johon ei liity maksuja tai hyvityslaskuja, ja kyseiseen toimeksiantoon liittyvä alkuperäinen lasku on virhetilassa, olemassa oleva toimeksianto suljetaan ja uusi toimeksianto samalla lasku numerolla luodaan palveluun.

Mitkä laskut eivät kulje Reskontravahdin kautta?

  • Vain laskut joissa on valuuttana euro (EUR) hyväksytään palveluun. Laskut muussa valuutassa ohjataan vastaanottajille suoraan Reskontravahdin ohi. Näiden laskujen saatavia tulee lähettäjän itse seurata.
  • Palvelua ei voi käyttää seuraavien lasku formaattien kanssa: OIOXML, WoodX, BGC, Axflow, Facturae, PX, UBL, Facturae 
  • Kuluttajien e-laskujen (B2C) välityksessä palvelun kautta on alussa 5 päivän karenssi. Tämän 5 päivän ajan kuluttajalaskut lähetetään suoraan loppuasiakkaille ilman että ne kulkevat palvelun kautta.

Seuraavaksi Maventa välittää laskun sisällön Visma Amili Oy (ent. Visma Financial Solutions Oy) muokattavaksi. 

Visma Amili Oy muokkaa laskulta alla olevat tiedot: 

  • IBAN - Visma Amili Oy korvaa lähettäjän tilitiedot omillaan. Näin vastaanottaja maksaa laskun oikealla tilinumerolla Visma Financial Solutionsin tilille ja he tilittävät saatavat lähettäjälle. Näin Visma Amili Oy pystyy seuraamaan saatavia. Tilinumero, jota Visma Amili Oy käyttää saatavien tilitykseen, määritellään palvelun käyttöönotossa. Viitenumero, jota tilitykseen käytetään on alkuperäiseltä laskulta. 
  • Viitenumero - Visma Amili Oy korvaa lähettäjän viitenumeron omallaan. Vaikka viitenumero korvataan, tilitetään saatavat yrityksen omalle tilille laskun alkuperäisellä viitteellä. Näet viitenumeron jota laskulla käytettiin toimeksiantojen listauksesta: 
  • Siirtolauseke - Visma Amili Oy lisää laskuille allaolevan siirtolausekkeen: 

Olemme siirtäneet laskujen lähettämisen sekä saataviemme eräpäivän

jälkeisen seurannan ja sitä koskevat toimenpiteet Visma Financial

Solutions Oy:n laskutuspalveluun. Palvelua tai tilausta koskevissa

asioissa pyydämme ottamaan yhteyttä suoraan: Lähettävä yritys Oy

puh: xxx xxx xxx, e-mail: lähettäjä@yritys.com. Maksamiseen liittyvissä

asioissa pyydämme ottamaan yhteyttä Visma Financial Solutions Oy:n

verkkopalveluun tai asiakaspalvelun numeroon 024 808 8000.

 

  • Freetext - Visma Amili Oy lisää laskuille myös alla olevan tekstin, jossa on linkki ja kirjautumistunnukset Visma Amili Oy:n tarjoamaan palveluun asiakkaalle. Palvelusta näkee muun muassa lasku tiedot: 

VERKKOPALVELU: https://www.laskuhelposti.fi/

KIRJAUTUMISTUNNUS: P3963915-xx-xxxx-xxxx

  • Maventa luo laskusta uuden kuvan niin että myös edellä luetellut muokatut tiedot näkyvät kuvalla. 

Yllä olevin tiedoin muokattu lasku lähtee tämän jälkeen vastaanottajalle normaalin laskunlähetysprosessin kautta. Maventa luo laskusta uuden laskun kuva jotta muuttuneet tiedot näkyvät myös PDF:llä. Huom! Lähettäjänä olet jatkossakin vastuussa laskun perille menosta sekä mahdollisten virhetilanteiden selvityksestä. 

Kaikista lähetetyistä laskuista luodaan tässä kohtaa palveluun toimeksianto. Tämä toimeksianto on kommunikointikanava Visma Amili Oy:n ja sinun yrityksesi välillä. Toimeksiannon tapahtumien välityksellä voit seurata mitä laskulle tapahtuu Visma Amili Oy:n puolella ja voit ilmoittaa toimeksiantoon liittyviä tapahtumia tai muutospyyntöjä. 

 

 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.