Mikäli Maventa-tilin kautta on lähetetty e-laskuja kuluttajien verkkopankkeihin, ja haluat irtisanoa Maventa-tilisi tai jatkaa e-laskutusta muualla, tulisi voimassa oleva laskuttajailmoitus joko lopettaa tai siirtää uudelle välittäjälle. Jos käytössäsi on tilitoimisto tai isännöitsijä, luethan ensin ohjeen laskuttajailmoitusten teko tilitoimiston/isännöitsijän vaihtuessa

Laskuttajailmoituksen poistaminen (Delete-sanomien lähetys)

Kuluttajalaskutuksen lopetus tehdään lähettämällä pankkeihin Delete SI-sanomat, joissa ilmoitetaan laskuttajailmoituksen poisto. Nämä delete-sanomat poistavat laskuttajan tiedot pankeista, näin kuluttajat eivät voi enää tilata e-laskua kyseiseltä yritykseltä tämän laskuttajailmoituksen avulla. Delete-sanomat lopettavat myös voimassa olevat e-laskutilaukset kuluttajilta.

Delete-sanomien luonti onnistuu FKL:n työkalun avulla, valitsemalla laskuttajailmoituksen poisto. Poistosanomiin tulee täyttää tiedot siten, että ne vastaavat poistettavan laskuttajailmoituksen tietoja, jotta poistopyyntö kohdistuu oikeaan laskuttajailmoitukseen. Tarkistathan, että esimerkiksi laskutusaiheen koodi eli PaymentInstructionIdentifier vastaa nykyisellä laskuttajailmoituksella olevaa koodia. Jos et tiedä mikä nykyinen laskutusaiheen koodi on, voit tarkistaa sen käyttöliittymästämme kohdasta 'Kuluttajalaskutus' > 'Lähetetyt sanomat' lataamalla yhden aikaisemman SI-sanoman.

Laskuttajailmoituksen siirtäminen uudelle välittäjälle (Change-sanomien lähetys)

Mikäli haluat jatkaa kuluttalaskutusta mutta olet irtisanomassa Maventa-tilisi, voit siirtää laskuttajailmoituksen toiselle välittäjälle lähettämällä Change- eli muutossanomat. Change-sanomat voit luoda FKL:n työkalun avulla. Näin ollen voit jatkaa e-laskutusta uuden välittäjän kautta, ja olemassa olevat e-laskusopimukset säilyvät ennallaan. Ennen sanomien lähetystä, selvitäthän tulevan välittäjäpankkisi sekä verkkolaskuosoitteesi, ja varmistat, että yhteydet on uudella pankilla valmiina. Muutossanomalla tulee antaa uuden välittäjän tiedot, eli uusi verkkolaskuosoite sekä operaattorikoodi. Muutossanomaa lähettäessäsi, varmista että sinulla on pankkiyhteys avoinna uuden välittäjän kanssa, jotta sanomat menevät varmasti läpi myös uudella välittäjällä. Maventa-tilille saapuneet kuluttajien tekemät e-laskutilausten aineistot  eivät siirry automaattisesti uudelle välittäjälle, eli on hyvä tallentaa tiedot koneellesi. Vastaussanomat saat tallennettua koneellesi lataamalla ne zip-tiedostona. 

Uuden välittäjäpankin ilmoittaminen Change-sanomalla

Kentissä InvoiceSenderAddress ja InvoiceSenderIntermediatorAddress tulisi antaa nykyiset tiedot, eli Maventassa käytössä oleva 0037-alkuinen OVT-tunnus sekä välittäjäpankkimme operaattorikoodi DABAFIHH.
Kentissä NewInvoiceSenderAddress ja NewInvoiceSenderIntermediatorAddress ilmoitetaan uusi verkkolaskuosoite ja operaattorin koodi.

Huomiothan, että sanomien käsittely pankeissa kestää noin 1-4 arkipäivää, joten odotathan, että sanomien lähetyksestä on kulunut 5 arkipäivää ennen kuin pyydät Maventa-tilin irtisanomista. Mikäli jokin pankki palauttaa virheen, tulee laskuttajailmoitus korjata ja lähettää uudelleen virheen palauttaneeseen pankkiin.

Ohjeet Change- tai Delete-sanomien lähetykseen löydät täältä: Laskuttajailmoitusten lähetysohje.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.