Reskontravahdin asiakasryhmittelyn avulla voit rajata perinnän etenemistä asiakaskohtaisesti.

Mikäli halutaan rajata tiettyjen asiakkuuksien perinnän etenemistä, voidaan asiakas lisätä VIP- tai PREMIUM-asiakasryhmään. Ryhmittely toimii y-tunnuksen perusteella - on tärkeää huolehtia, että asiakkaan tiedoissa on oikea y-tunnus. Mikäli asiakas on lisätty asiakasryhmään, mutta halutaankin jatkaa laskujen perintää, tulee kyseinen y-tunnus poistaa asiakasryhmästä. On hyvä huomioida, että jo päättyneiden toimeksiantojen perintä ei etene, vaikka asiakkaan asiakasryhmittelyä muutetaan.

Oletuksena maksuvalvonta etenee alla olevan kuvan mukaisesti. Tämä on tehokkain vaihtoehto rahankierron kannalta, eikä vaadi käyttäjältä toimenpiteitä:


PREMIUM-asiakkaat:
Erääntyneestä laskusta lähetetään maksumuistutus ja maksuvaatimus, jonka jälkeen laskun perintä päättyy 30 päivän kuluttua maksuvaatimuksen eräpäivästä. Tämän jälkeen vastuu saatavan valvonnasta, vanhentumisen katkaisusta ym. toimenpiteistä siirtyy laskun lähettäjälle. Mikäli laskun vastaanottaja ei ole suorittanut avointa saatavaa kokonaisuudessaan, laskun lähettäjältä veloitetaan 30€+alv toimeksiannon päättämisen yhteydessä.
VIP-asiakkaat:
Erääntyneestä laskusta lähetetään ainoastaan kuluton maksumuistutus, jonka jälkeen laskun perintä päättyy 30 päivän kuluttua maksumuistutuksen eräpäivästä. Tämän jälkeen vastuu saatavan valvonnasta, vanhentumisen katkaisusta ym. toimenpiteistä siirtyy laskun lähettäjälle. Laskun lähettäjältä veloitetaan 5€+alv per lähetetty maksumuistutus.

Ei maksuvalvontaa -asiakkaat:
Mikäli asiakkaan laskuja ei haluta siirtää lainkaan Reskontravahdin maksuvalvontaan, tulee laskun vastaanottajan y-tunnus lisätä tämän kohdan alle. Näiden laskujen tiedot eivät siirry Visma Amili Oy:lle. On hyvä huomioida, että näille laskuille tulostuu laskun lähettäjän oma tilinumero ja tämän tulee itse huolehtia suoritusten käsittelystä, saatavien valvonnasta, vanhentumisen katkaisusta ym. toimenpiteistä. Tästä rajauksesta ei muodostu lisäkustannuksia.


Asiakasryhmittelyt käyttöliittymässä:
Käyttöliittymän kautta asiakkaita voi asettaa PREMIUM, VIP tai Ei maksuvalvontaa -ryhmiin lisäämällä asiakkaan y-tunnus haluttuun ryhmään. Kun laskuja lähetetään kyseiselle asiakkaalle, tulee huolehtia, että asiakkaan tiedoissa on oikea y-tunnus. Mikäli asiakas on lisätty asiakasryhmään, mutta halutaankin jatkaa laskujen perintää, tulee kyseinen y-tunnus poistaa asiakasryhmästä. On hyvä huomioida, että jo päättyneiden toimeksiantojen perintä ei etene, vaikka asiakkaan asiakasryhmittelyä muutetaan. Sama y-tunnus ei voi olla monessa asiakasryhmässä samaan aikaan. Esimerkiksi jos jo PREMIUM asiakasryhmässä olevaa y-tunnusta yritetään lisätä VIP asiakasryhmään, kyseinen y-tunnus siirretään automaattisesti PREMIUM asiakasryhmästä VIP asiakasryhmään.

Kun lähetetään lasku sellaiselle asiakkaalle, joka on lisätty PREMIUM tai VIP -asiakasryhmään, tulee toimeksiantojen listaukselle näkyviin asiakasryhmittelyn tieto- Huomioithan, että tieto päivittyy viiveellä ja näkyy käyttöliittymässä vasta noin 1-2 tunnin sisällä toimeksiannon luonnista. Lähetetyt laskut -välilehdellä se näyttää tältä:






Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.