Jos yritykselläsi on kuluttajalaskutusta suomalaisiin pankkeihin, tulee kuluttajalaskutus sopimuksiin eli laskuttajailmoituksiin (SI-sanomille) tehdä muutoksia, jotta Reskontravahti toimii myös näiden laskujen osalta. Tarvittavien muutosten tekemiseen on aikaa 5 arkipäivää siitä hetkestä kun palvelu on aktiivinen. Näiden viiden päivän aikana lähetetyt kuluttajalaskut kulkevat Reskontravahtipalvelun ohi (suosittelemme että näiden päivien aikana ei lähetetä kuluttajalaskuja lainkaan). Kun nämä viisi päivää ovat menneet, reititetään myös kuluttajalaskut Reskontravahdin kautta. Jos muutoksia ei ole tehty, tulevat kuluttajalaskut päättymään virheeseen.

SI-sanomien muutosten lisäksi voi myös olla tarvetta tehdä muutoksia RI-sanomien käsittelyyn laskutusohjelman päässä.

Mitä laskuttajailmoituksille (SI-sanomille) tulee tehdä

Yrityksen tulee lisätä kuluttajalaskutussopimuksilleen (SI-sanomille) Visma Amili Oy:n tilinumero (IBAN). Tämä IBAN tieto löytyy Reskontravahdin asetukset sivun yläosassa sen jälkeen kuin palvelu on aktivoitunut.

Kuinka tehdä tarvittavat muutokset

Yrityksen tulee lähettää CHANGE tyyppiset SI-sanomat kaikkiin niihin pankkeihin joissa yrityksellä on voimassaolevat laskuttajailmoitukset. Näillä CHANGE tyyppisillä SI-sanomilla yrityksen tulee lisätä Visma Amili Oy:n tilinumero (IBAN) uudeksi laskuttajan tilitiedoksi (Huom! suositus on että uusi tilinumero vain lisätään sopimuksille eikä olemassa olevia yli kirjoiteta tai poisteta). CHANGE tyyppiset SI-sanomat voit joko luoda suoraan ERP järjestelmästä tai FKL:n tarjoamalla työkalulla .

Tämä muutos mahdollistaa kuluttajalaskutuksen jatkumisen myös Reskontravahdin käyttöönoton jälkeen.

Kuinka toimia uusien kuluttajalaskusopimusten kanssa (RI-sanomat)

Reskontravahdissa laskut lähtevät vastaanottajille muutettujen tilitietojen ja viitenumeron kanssa. Nämä muutokset tehdään Visma Amili Oy:n toimesta laskun lähetys prosessissa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että yrityksen laskulle laittama viitenumero ei mene sellaisenaan vastaanottajalle. Jos ERP järjestelmässä käytetään viitenumeroa uusien kuluttaja-asiakkaiden kohdistamisessa kuluttajarekisteriin, voi olla paikallaan yhdistää alkuperäisen laskun viitenumero vastaanottajalle lähetettyyn viitenumeroon. Tämä vastaanottajalle lähetetty viitenumero on nimittäin se, jonka kuluttaja-asiakkaat antavat verkkopankissaan kun lisäävät yrityksenne laskuttajakseen. Viitenumero mitä vastaanottajan laskulle on laitettu, löytyy toimeksiannon tiedoista. Toinen vaihtoehto on muuttaa SI-sanomilta kyseinen id (SellerInvoiceIdentifier) johonkin muuhun tietoon kuin viitenumeroon.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.