Maventa-tilin luominen ja tilin käyttööotto

  1. Ensimmäisenä tulee yritykselle luoda Maventa-tili, jonka saa avattua rajapinnan yli tai käyttöliittymästä https://secure.maventa.com

    SOAP: register_with_password +authorize_companies
    REST: POST/v1/companies + POST/v1/companies/authorizations

  2. Tilin rekisteröinnin yhteydessä kutsutaan yllä olevaa authorization -metodia, jolla saadaan myös avattua pankkiverkkoyhteys, jota tarvitaan kuluttajaverkkolaskutuksen käyttöönottoon. Pankkiverkon avauksessa kestää muutamia päiviä Danske Bankin kiiretilanteesta riippuen. Vasta kun pankkiverkko on auki, voi aloittaa kuluttajalaskutuksen sanomien lähettämisen.

  • Uusi kuluttajaverkkolaskuja lähettävä asiakas
  1. Luodaan ADD (uusi laskuttajailmoitus) tyyppinen SI-sanoma, joka lähetetään API:n yli käyttäen metodia message_send. Täältä löytyy sivu, jossa voi muodostaa laskuttajailmoituksen eri sanomia. Tässä linkki ilmoittamispalvelun soveltamisohjeeseen, josta löytyy sanomien tarkemmat kuvaukset. Myös RP-sanomat voit lähettää samalla metodilla. Huom! Jos SI-sanomia lähetetään käyttöliittymän kautta, on mahdollista, että tapahtumat laskutetaan asiakasyritykseltä. Tästä syystä suosittelemme lähettämään SI-sanomat aina rajapinnan kautta.

  2. SI-sanoman tilan pollaukseen voidaan käyttää metodia message_status . Huom! SI-sanoman liikkumiseen operaattorin ja pankin välillä saattaa kestää useampi päivä (3-5).

  3. Kun kuluttaja on valinnut yrityksen laskuttajakseen, palautuu RI-sanoma. Saapuneet RI-sanomat listataan ensin ri_message_list metodilla, jonka jälkeen sanomat ladataan yksitellen käyttäen metodia ri_message_show . Huom! Jos RI-sanomia noudetaan käyttöliittymän kautta, on mahdollista, että tapahtumat laskutetaan asiakasyritykseltä. Tästä syystä suosittelemme noutamaan RI-sanomat aina rajapinnan kautta.

  • Asiakas, jolla on kuluttajalaskutus käytössä jo toisen operaattorin kautta
  1. Tehdään CHANGE tyypiset SI-sanomat, jolla sopimus siirretään vanhalta operaattorilta Maventalle. CHANGE-sanoman saa tehtyä olemassa olevan ADD-sanoman pohjalta. CHANGE-sanoma lähetetään vanhaa yhteyttä pitkin eli vanhan operaattorin kautta pankeille. Uudeksi operaattoriksi/välittäjäksi annetaan CHANGE-sanomalla DABAFIHH.

  2. Jos myös ERP järjestelmä vaihtuu, kannattaa huolehtia siitä, että asiakas saa jollain tavalla siirrettyä RI-sanomat (tai ainakin niiden tiedot) vanhasta järjestelmästään uuteen järjestelmään. Kun sopimus siirtyy vanhalta operaattorilta Maventa:lle CHANGE -sanomalla, siirtyvät RI-sanomien sopimukset uudelle operaattorille, mutta itse tiedostot eivät. Uudelta operaattorilta näkee siis vain ne uudet RI-sanoma tiedostot, jotka kuluttajat tekevät sen jälkeen kun sopimus on siirretty.

  3. Voitte halutessanne lähettää täysin saman CHANGE sanoman myös Maventa tililtä kaikille pankeille, jotta tiedostot jäävät Maventa -tilille talteen mahdollisia tulevaisuuden muutostarpeita varten. (Huom! Tämä ei korvaa 1. kohdan CHANGE-sanomien lähetystä vanhan operaattorin tai pankin kautta)

  4. Uudet RI-sanomat saapuvat jatkossa asiakkaan Maventa tilille, ja näiden lataus onnistuu API:n yli samoilla metodeilla kuin edellisessä tapauksessa (kts. kohta 3. " Uusi kuluttajaverkkolaskuja lähettävä asiakas )



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.