Maventa-tilin luominen ja tilin käyttööotto

  1. Ensimmäisenä tulee yritykselle luoda Maventa-tili, jonka saa avattua rajapinnan yli tai käyttöliittymästä https://secure.maventa.com

    SOAP: register_with_passwordauthorize_companies
    REST: POST/v1/companies + POST/v1/companies/authorizations

  2. Tilin rekisteröinnin yhteydessä kutsutaan yllä olevaa authorization -metodia, jolla saadaan myös avattua pankkiverkkoyhteys, jota tarvitaan kuluttajaverkkolaskutuksen käyttöönottoon. Pankkiverkon avauksessa kestää muutamia päiviä Danske Bankin kiiretilanteesta riippuen. Vasta kun pankkiverkko on auki, voi aloittaa kuluttajalaskutuksen sanomien lähettämisen.

  • Uusi kuluttajaverkkolaskuja lähettävä asiakas
  1. Luodaan ADD (uusi laskuttajailmoitus) tyyppinen SI-sanoma, joka lähetetään API:n yli käyttäen metodia message_sendTäältä löytyy sivu, jossa voi muodostaa laskuttajailmoituksen eri sanomia. Tässä linkki ilmoittamispalvelun soveltamisohjeeseen, josta löytyy sanomien tarkemmat kuvaukset. Myös RP-sanomat voit lähettää samalla metodilla. Huom! Jos SI-sanomia lähetetään käyttöliittymän kautta, on mahdollista, että tapahtumat laskutetaan asiakasyritykseltä. Tästä syystä suosittelemme lähettämään SI-sanomat aina rajapinnan kautta.

  2. SI-sanoman tilan pollaukseen voidaan käyttää metodia message_status. Huom! SI-sanoman liikkumiseen operaattorin ja pankin välillä saattaa kestää useampi päivä (3-5).

  3. Kun kuluttaja on valinnut yrityksen laskuttajakseen, palautuu RI-sanoma. Saapuneet RI-sanomat listataan ensin ri_message_list metodilla, jonka jälkeen sanomat ladataan yksitellen käyttäen metodia ri_message_show. Huom! Jos RI-sanomia noudetaan käyttöliittymän kautta, on mahdollista, että tapahtumat laskutetaan asiakasyritykseltä. Tästä syystä suosittelemme noutamaan RI-sanomat aina rajapinnan kautta.

  • Asiakas, jolla on kuluttajalaskutus käytössä jo toisen operaattorin kautta
  1. Tehdään CHANGE tyypiset SI-sanomat, jolla sopimus siirretään vanhalta operaattorilta Maventalle. CHANGE-sanoman saa tehtyä olemassa olevan ADD-sanoman pohjalta. CHANGE-sanoma lähetetään vanhaa yhteyttä pitkin eli vanhan operaattorin kautta pankeille. Uudeksi operaattoriksi/välittäjäksi annetaan CHANGE-sanomalla DABAFIHH.

  2. Jos myös ERP järjestelmä vaihtuu, kannattaa huolehtia siitä, että asiakas saa jollain tavalla siirrettyä RI-sanomat (tai ainakin niiden tiedot) vanhasta järjestelmästään uuteen järjestelmään. Kun sopimus siirtyy vanhalta operaattorilta Maventa:lle CHANGE -sanomalla, siirtyvät RI-sanomien sopimukset uudelle operaattorille, mutta itse tiedostot eivät. Uudelta operaattorilta näkee siis vain ne uudet RI-sanoma tiedostot, jotka kuluttajat tekevät sen jälkeen kun sopimus on siirretty.

  3. Voitte halutessanne lähettää täysin saman CHANGE sanoman myös Maventa tililtä kaikille pankeille, jotta tiedostot jäävät Maventa -tilille talteen mahdollisia tulevaisuuden muutostarpeita varten. (Huom! Tämä ei korvaa 1. kohdan CHANGE-sanomien lähetystä vanhan operaattorin tai pankin kautta)

  4. Uudet RI-sanomat saapuvat jatkossa asiakkaan Maventa tilille, ja näiden lataus onnistuu API:n yli samoilla metodeilla kuin edellisessä tapauksessa (kts. kohta 3. "Uusi kuluttajaverkkolaskuja lähettävä asiakas)



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.