FKL:n sivuilta voit käydä tekemässä uuden laskuttajailmoituksen, muuttaa jo olemassa olevaa laskuttajailmoitusta tai poistaa laskuttajailmoituksen: https://laskuttajailmoitus.finanssiala.fi/. Alla Finanssialan työkalusta löytyvät ohjeistukset, koskien kyseistä kenttää.Huomioithan, että Finassialan työkalu ei ole Maventan tarjoama palvelu.


Finanssialan työkalun kenttien määritteet


Valitse pankit :Pankit, joihin uusi laskuttajailmoitus lähetetään

  • Aktia (HELSFIHH)

  • Danske Bank (DABAFIHH)

  • Handelsbanken (HANDFIHH)

  • Nordea (NDEAFIHH)

  • OP Ryhmä (OKOYFIHH)

  • POP pankit ja Bonum Pankki (POPFFI22)

  • S-Pankki (SBANFIHH)

  • Säästöpankit (ITELFIHH)

  • Ålandsbanken (AABAFI22)

Ilmoituksen tunniste :Yksilöivä tieto (1-48 merkkiä) laskuttajan omaan käyttöön, esimerkiksi sanoman tunniste laskuttajan järjestelmässä tai yrityksen tunnus laskutusjärjestelmässä.

Laskuttajan tiedot:

  • Verkkolaskuosoite (Jos ilmoitat muutosta, laita tähän aiempi/nykyinen verkkolaskuosoite)

  • Välittäjän tunnus (Jos ilmoitat muutosta, laita tähän aiempi/nykyinen välittäjän tunnus)

  • Laskuttajan y-tunnus

  • Laskuttajan nimi (Suomeksi / ruotsiksi / Englanniksi) Laskuttajan nimi (2-70 merkkiä) vähintään yhdellä kielellä.

  • Katuosoite

  • Postiosoite

  • Maan koodi ja nimi (Laskuttajan maan ISO-koodi (Suomi on FI) ja nimi)

  • Organisaatioyksikkö (Laskuttajan OVT-tunnus kokonaisuudessaan (0037...))

  • Web-sivuston selitys (Laskuttajan verkkosivuston osoitteen näyttämisessä käytettävä teksti (esimerkiksi Finanssialan Keskusliitto FK))

  • Web-sivun URL (Laskuttajan verkkosivuston osoite (esimerkiksi www.finanssiala.fi )

Laskuttajan tarjoamat palvelut :

  • E-lasku

  • E-lasku ja suoramaksu

  • E-lasku ja suoramaksu, ei uusia suoramaksutoimeksiantoja *

*(Laskuttaja tarjoaa uusille asiakkaille vain e-laskuvaihtoehtoa, eikä laskuttajalle voi tehdä uusia suoramaksutoimeksiantoja.Laskuttaja voi kuitenkin käyttää suoramaksua niille kuluttajille, jotka ovat aikaisemmin tehneet suoramaksutoimeksiannon tai toimeksianto on astunut voimaan ennen suoraveloitusmigraatiota.

Laskun tiedot osio

Laskutusaiheen koodi: Laskuttajan määrittelemä laskutusaiheen yksilöivä tunnistekoodi. Koodi välitetään myös Finvoice-verkkolaskun maksuosassa (ePI) elementissä EpiPaymentInstructionId.

Laskutusaiheen koodi mahdollistaa kuluttajalle laskun automaattisen maksamisen ja sen on oltava sama kuin laskusanomalla annettava vastaava tieto. Tarkista e-laskutusohjelmistosta, että voit antaa tunnuksen laskusanomaan!

Laskutusaiheen nimi: Laskuttajan määrittelemää laskutusaiheen koodia vastaava teksti, esimerkiksi Energialasku tai Puhelinlasku.

Laskutusaiheen nimi on selväkielinen tieto, jonka perusteella kuluttaja osaa valita oikean laskunaiheen tehdessään e-laskun vastaanottoilmoitusta verkkopankissa. Huom. Laskutusaiheen nimi pitää antaa kaikilla kolmella kielellä, jotta verkkopankkia käyttävälle kuluttajalle voidaan näyttää tieto hänen omalla palvelukielellään.

Ohje vastaanottajalle: Laskuttaja voi antaa maksajille lisätietoa e-laskutukseen siirtymisestä kolmella kielellä. Esimerkiksi:

Ilmoituksen vastaanoton jälkeen emme lähetä laskuja paperilla /Efter att vi har mottagit meddelandet kommer vi inte att skicka pappersfakturor /No paper invoices will be sent after the e-invoice notification.

Maksajan yksilöintitieto 1:Yksilöintitieto (4-70 merkkiä), jonka laskuttaja pyytää vastaanottajaa täyttämään, jotta laskuttaja osaa kohdistaa saapuneen osoiteilmoituksen oikeaan asiakkaaseen ja oikeaan laskuun.

Esimerkkejä: Viitenumero, Asiakasnumero, Sopimusnumero, Tilausnumero ja Puhelinnumero.

Yksilöintitiedot pitää antaa kaikilla kolmella kielellä, jotta verkkopankkia käyttävälle kuluttajalle voidaan näyttää tieto hänen omalla palvelukielellään.

Tiedon tyyppi : Verkkopankki voi tukea yksilöintitiedon muodollista tarkistamista valitun tyypin mukaisesti.

Joillekin tietotyypeille voi lisäksi antaa tarkistussääntöinä pituuden (1-35) sekä välilyöntien ja tavuviivojen sallimisen. Pituussäännöistä pitää antaa molemmat tai ei kumpaakaan.

Maksajan yksilöintitieto 2: Yksilöintitieto (4-70 merkkiä), jonka laskuttaja pyytää vastaanottajaa täyttämään, jotta laskuttaja osaa kohdistaa saapuneen osoiteilmoituksen oikeaan asiakkaaseen ja oikeaan laskuun.

Esimerkkejä: Viitenumero, Asiakasnumero, Sopimusnumero, Tilausnumero ja Puhelinnumero. Yksilöintitiedot pitää antaa kaikilla kolmella kielellä, jotta verkkopankkia käyttävälle kuluttajalle voidaan näyttää tieto hänen omalla palvelukielellään.

Tiedon tyyppi : Verkkopankki voi tukea yksilöintitiedon muodollista tarkistamista valitun tyypin mukaisesti. Joillekin tietotyypeille voi lisäksi antaa tarkistussääntöinä pituuden (1-35) sekä välilyöntien ja tavuviivojen sallimisen. Pituussäännöistä pitää antaa molemmat tai ei kumpaakaan.

Maksaja saa ehdottaa eräpäivää :Valitse, mikäli haluat sallia tämän.

Maksaja saa ehdottaa laskutusjaksoa: Valitse, mikäli haluat sallia tämän.


Laskuttajan pankkiyhteystiedot

IBAN-tilinumero : Laskuttajan tilinumero IBAN-muodossa, välilyönneillä tai ilman.

Laskuttajailmoitukseen pitää laittaa kaikki tilinumerot, jotka esiintyvät paperilaskuilla. Kuluttaja saa e-laskun tilauskehotuksen, jos käytetty tilinumero on annettu tällä laskuttajailmoituksella. "Lisää tili"-painikkeella saa tilaa uutta tiliä varten.

Tilitietojen muuttuessa pitää muutosilmoituksessa lähettää aina kaikki tilinumerot (muuttuneet ja muuttumattomat). Jos vanha muutosilmoitus otetaan lisäys- tai poistoilmoituksen pohjaksi, käytetään muutosilmoituksen uusia tilitietoja.

Tilin uusille tiedoille saa tilaa "Tili on muuttunut"-valinnalla. Se on valmiiksi valittuna, jos muutosilmoituksen pohjaksi otetussa ilmoituksessa on tilimuutos. Silloin käytettävissä on myös "Siirrä tili"-painike, jolla voi siirtää aiemmin ilmoitetut muutostiedot poistuneiden tilitietojen tilalle.

Tilipankin BIC: pankin BIC-koodi



Liitteenä myös kyseinen SI-sanoma XML tiedostona


xml

Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.