Maventan kautta on mahdollista lähettää kuluttajille laskuja e-laskuna tai suoramaksuina verkkopankkiin, Kivra -digipostipalveluun, sähköpostitse tai tulostuspalvelun kautta. Maventan kautta lähetettävät kuluttajalaskut ohjataan automaattisesti Kivraan niille kuluttaja-asiakkaille, jotka ovat ottaneet käyttöön Kivran ja joille laskut olisi muuten toimitettu paperi- tai sähköpostilaskuina.

Tässä ohjeessa on kuvattu kuluttajaverkkolaskutuksen prosessi, joka mahdollistaa suomalaisen yrityksen kuluttajaverkkolaskujen lähettämisen henkilökohtaisiin verkkopankkeihin sekä suoramaksujen lähettämisen kuluttajille, jotka eivät käytä verkkopankkipalvelua. Palvelun käyttö vaatii suomalaisen y-tunnuksen sekä kotimaisen pankkitilin.

Laskuttajan eli yrityksen tulee aktivoida kuluttajaverkkolaskutus erikseen, mikä tapahtuu lähettämällä pankkeihin laskuttajailmoitukset (SI-sanomat), jolla ilmoitetaan kuluttajille, että heillä on mahdollisuus vastaanottaa verkkolaskuja kyseiseltä laskuttajalta. Tämän jälkeen kuluttajien on mahdollisuus ilmoittaa haluavansa vastaanottaa verkkolaskuja laskuttajalta vastaanottajailmoituksella (RI-sanomalla).

Laskuttajan on mahdollista lähettää laskuttajailmoitukset eli SI sanomat kolmella eri tyypillä: Laskuttajailmoituksen lisäys ( ADD-sanoma), Laskuttajailmoituksen muutos (CHANGE-sanoma), sekä laskuttajailmoituksen poisto (DELETE-sanoma). Lisäksi laskuttajan on mahdollista lähettää kuluttajalle vastaanottoehdotus (RP-sanoma) kun laskuttaja haluaa ehdottaa kuluttajaverkkolaskuja kuluttajalle.

Kuluttajaverkkolaskutuksen prosessi


1. SI-sanomat luodaan ja lähetetään laskuttajan ERP:stä Maventalle. SI-sanomat voidaan lähettää myös suoraan käyttöliittymästä. Laskuttajan tulee lähettää erikseen yksi SI-sanoma jokaiseen pankkiin. Mikäli lähetät sanomat Maventan käyttöliittymästä FKL:n työkalun muodostaman aineiston avulla, sinun ei tarvitse pilkkoa sanomia per pankki, vaan Maventa erittelee sanomat pankeille. (Lista pankeista)

2. Maventa lähettää SI-sanomat eteenpäin operaattoripankkiin (DABAFIHH).

3. Operaattoripankki lähettää SI-sanomat eteenpäin jokaiselle pankille.

4. Pankit vastaanottavat SI-sanomat ja tallentavat tiedon siitä, että laskuttaja on valmis lähettämään kuluttajaverkkolaskuja Maventan kautta. Tämän jälkeen laskuttajaa voidaan hakea verkkopankissa olevasta laskuttajarekisteristä.

Mikäli pankki ei hyväksy SI-sanomaa, palauttaa se virhesanoman kyseiselle SI-sanomalle. Virhesanoma tulee Maventaan ja on ladattavissa ohjelmistoon tai sen voi ladata suoraan käyttöliittymästä. 

5. Sopimus kuluttajaverkkolaskutuksesta syntyy laskuttajan ja kuluttajan välille, kun kuluttaja ilmoittaa pankille haluavansa vastaanottaa kuluttajaverkkolaskuja kyseiseltä laskuttajalta ja antaa heidän SI-sanomassa pyytämän tunnisteviitteen (esim. viitenumero).

6. Pankki lähettää operaattori pankille RI-sanoman, eli ilmoituksen siitä, että kuluttaja haluaa vastaanottaa verkkolaskuja.

7. Operaattori pankki lähettää RI-sanoman edelleen Maventalle.

8. Laskuttajan ERP lataa Maventalle tulleet RI-sanomat ja tallentaa kuluttajien tiedot asiakasrekisteriin. RI-sanomat löytyvät myös käyttöliittymästä.

9. Laskuttaja on nyt valmis lähettämään kuluttajaverkkolaskuja kyseiselle kuluttajalle. Katso kuluttajien verkkolaskujen vaatimukset.




Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.