Turvallisuusparannuksen myötä Maventan kirjautumiseen on otettu kaksivaiheinen vahvistus. Tämän ohessa käyttöön otettiin myös autentikaattori-sovellus. Kirjautuessasi ensimmäistä kertaa Maventaan uuden kaksivaiheisen vahvistuksen astuttua voimaan, sinua opastetaan sovelluksen käyttöönotossa vaihe vaiheelta.
Kirjautuminen tapahtuu jatkossa syöttämällä kirjautumistunnukset ja autentikaattori-sovelluksesta kopioitu 6-numeroinen koodi. Voit hyödyntää tämän artikkelin ohjeita apunasi tai ottaa avuksi ohjevideon, jonka löydät täältä otsikon Ensimmäinen kirjautuminen alta.

1. Kirjautuaksesi Maventaan, mene Maventan kirjautumissivulle,  anna Maventa-käyttäjätunnuksesi (sähköposti) ja paina Seuraava


2. Anna seuraavaksi salasanasi ja paina Kirjaudu sisään


3. Mikäli nykyinen salasanasi ei täytä uudistettuja tietoturvavaatimuksia, tulee sinun vaihtaa se. Sinulle avautuu alla oleva näkymä, jossa ensin ilmoitetaan nykyinen salasana, sekä määritetään uusi salasana. Kun olet täyttänyt kaikki kolme kohtaa, paina Vaihda Salasana.


4. Kun olet kirjautunut palveluun sisään, sinua pyydetään ottamaan käyttöön kaksivaiheinen vahvistus tulevia kirjautumisia varten. Luettuasi tämän kohdan (kuva alla), paina Seuraava


5. Nyt aukeaa näkymä, jossa ehdotetaan Google Authenticator-sovelluksen asentamista. Sovellus siis mahdollistaa kaksivaiheisen vahvistamisen käyttöönoton. Autentikaattori-sovelluksia on myös mahdollista saada tietokoneelle - voit lukea lisää eri vaihtoehdoista täältä.

6. Sovelluksen asentamisen jälkeen avaa se ja lisää uusi 6-numeroinen koodi skannaamalla QR koodi tai syöttämällä kerta-avain manuaalisesti. Tämän jälkeen näet sovelluksessa jatkuvasti päivittyvän kuusimerkkisen numerosarjan, jota käytetään kirjautumisessa. Tarkemmat ohjeet uuden koodin lisäämiseksi Google Authenticatoriin voit lukea täältä.

HUOM! Ethän ohita tätä vaihetta, sillä kirjautumisen yhteydessä annettu QR-koodi on tarkoitettu juuri Maventaan kirjautumiseen etkä muilla koodeilla pääse sisään. Tämä koodi tulee skannata tai laittaa manuaalisesti sovellukseen kaikissa tapauksissa, jotta voit jatkaa kirjautumisprosessia normaalisti eteenpäin.


7. Numerosarjan antamisen jälkeen, paina Seuraava


HUOM! Jos saat virheviestin Virheellinen koodi (Invalid code), voit palata edelliseen vaiheeseen ja uudelleen skannata tai laittaa manuaalisesti avaimen sovellukseen. Mikäli syötit autentikaattoriin koodin manuaalisesti kopioimalla, varmistathan ettei sitä laittaessa mukaan tullut ylimääräisiä merkkejä tai välilyöntejä väliin, vaan se on tismalleen sama kuin annettu koodi. Voit lukea lisätietoja tähän liittyen täältä.


8. Kun 6-numeroinen koodi on annettu onnistuneesti, sinulle tarjotaan vaihtoehtoa ottaa tekstiviesti käyttöösi kirjautumisessa. Jos ilmoitat puhelinnumerosi, sinulle lähetetään tekstiviestillä koodi kännykkään, jonka jälkeen voit jatkon kirjautumisissa käyttää tekstiviestiä autentikaattorin sijasta. Kun olet laittanut puhelinnumerosi tai haluat ohittaa vaiheen, paina Seuraava


9. Kun olet tehnyt tämän onnistuneesti, sivusto pyytää sinua tallentamaan kertaluontoisen hätäkoodin, jonka avulla pääset kirjautumaan sisään mikäli esimerkiksi kännykkäsi häviää. On erittäin tärkeää tallentaa kyseinen koodi, sillä ilman sitä tai Authenticator-sovellusta, et pääse kirjautumaan Maventaan ilman asiakastuen apua.
Kun olet tallentanut kertaluontoisen hätäkoodin, paina Seuraava


10. Viimeiseksi saat kuittauksen, että kaksivaiheinen vahvistus on otettu onnistuneesti käyttöön ja olet valmis. Paina Seuraava ja pääset yrityksen Maventa-tilille.

Seuraavalla sisäänkirjautumiskerralla kun olet antamassa 6-numeroista koodia, voit valita Muista tämä laite 30 päivää  -valintaruudun. Tällä tavoin sinun tarvitsee antaa koodi sisäänkirjautumisen yhteydessä vain 30 päivän välein samaa laitetta käyttäessä.


Huom! Maventa Connector käyttäjät

Kun uusi kirjautumiskäytäntö on astunut voimaan 5. lokakuuta 2020 ja päivität salasanasi Maventassa, se ei päivitä enää Connector-kirjautumisessa käytettävää salasanaa kuten aikaisemmin. Salasanamuutoksen jälkeen Maventan ja Connectorin kirjautumistunnukset eivät tule siis enää täsmäämään, ja Connectoriin kirjaudutaan vanhoilla Maventa-tilin tunnuksilla. Pidäthän siis vanhat kirjautumistunnuksesi tallessa. Mikäli Connector-kirjautumisessa käytettävä salasana unohtuu, olethan yhteydessä tukeemme support@maventa.com.

Kirjautuminen ei onnistu? Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme chat-palvelumme kautta (ma-pe klo 9-11 ja 12-14), tai sähköpostilla osoitteeseen support@maventa.com. Palveluaikamme tukipyynnöille on arkisin 9-16.

Authenticator



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.